Tiurkollen og Kittilskollen (02.04.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Kittilskollen (303m) 02.04.2015
Tiurkollen (283m) 02.04.2015

Skjærtorsdag, sol og klar for tur. Liv har vondt i armen og må stå over skituren, som barn og barnbarn skal på i dag. Men på tur vil Kristen og jeg, så vi valgte oss TIURKOLLEN først. Parkerte på Melum barnehage sin parkeringsplass, gikk over veien og fulgte en liten traktorvei opp til lysløypa. Lysløypa var et sørgelig syn med masse hogstavfall i løypa, tungt å gå. Fulgte lysløypa oppover og videre langs en traktorvei og over i sti, og så bushing opp til høyre og opp på topplatået. Litt vått og litt råtten snø. Liten samling av steiner på toppen. Gikk litt tilbake og til venstre og satte oss i en skråning med utsikt over Vealøstårnet, hovedveien og noen gårder, og spiste lunch. Det blåste litt så vi satt ikke så veldig lenge.

Vi kjørte så videre forbi Stavdal til Gåsodden for å gå til KITTILSKOLLEN.
Parkerte på en liten plass der, mye privat men veldig god plass i dag, så det gikk bra. Gikk OPP skogsbilveien til en snuplass, der veien sluttet, videre på en traktorvei som svingte oppover til høyre. Fulgte denne til et sted litt forbi kollen, der forsvant veien til venstre. Gikk så rett oppover på GPS-kurs med retning rett på kollen. I både veien, på traktorveien og skogen ellers var det en del råtten snø, så det var god trim å tråkke seg oppover her i dag. På toppen er det en stor varde med en postkasse. Ingen bok i kassen, men to blyanter. Vi gikk frampå kanten på høyre siden av varden og fant oss en plass med veldig flott utsikt over mange koller og deler av Kilevann. Her kosa vi oss med appelsin, kaffe og litt sjokolade. Så en musevak som holdt flygeoppvisning for oss. På vei ned igjen holdt vi lenger mot venstre og kom fint ned i en revne og ned igjen på traktorveien. På vei ned gikk vi forbi flere varder, så det går nok en "vei "ned et annet sted.