Skitntinden (01.04.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Kattfjordeidet
Ascents Skitntinden (skitoppen) (1,025m) 01.04.2015

Jeg våknet opp til strålende sol utenfor soverommet og skjønte umiddelbart at det ikke ville bli noe jobbing på meg i dag. Var litt usikker på hvilke planer mine turkompiser hadde laget for dagen så jeg bestemte meg for å tilbringe dagen i nærområdet og gå to fine topper på Kvaløya. Skrev en sms til Johanna som jeg trodde skulle være interessert og hun var i utgangspunkt optimistisk men kunne ikke dra avgårde med bilen for hun og Tim hadde en venn på besøk. Så jeg plukket henne opp fra Tromsdalen. Alltid hyggeligere å få med seg en turkompis!
Vi var relativt tidlig ute i Kattfjordeidet men det var allerede en varm og vakker dag og godt å ta det rolig opp til Trollskarvatnet. Vi tok igjen et par grupper, en av dem fra Sveits og en annen på 4 stykker. Ikke så mange folk ut på tur enda.

Den populære løypa opp Skitntinden
Djeveltanna i bakgrunnen
På østsiden av Trollskarvatnet
Den øverste flanken

Jeg gikk med lette ski siden jeg hadde lyst til å øve mer med dem på nedkjøringa mens Johanna gikk med pudderplanker. Selv om jeg gikk med lettere utstyr føltes det tungt å gå. Jeg var i skammelig dårlig form! Heldigvis ble musklene oppvarmet etter en drøy time og den siste bakken opp til toppen fra ca. 700moh var lett å gå. Noen partier øverst på fjellet var ganske avblåst og vanskelig å få godt feste med skikanten men vi kom oss opp til skitoppen etter hvert og fikk nyte den flotte utsikten over hele Kvaløya og ut mot Senja. Det er god grunn til at Skitntinden er en klassisk topptur i Tromsø, særlig på nydelige vårdager!

Nesten oppe. Litt avblåste her.
På skitoppen, utsikt rett mot sør over Kattfjordeidet.
Trenger et bilde eller to
Johanna har glemt å si ifra om at jeg ikke har gjort noe bra jobb med solkrem... takk Johanna. Glad i deg ;)
Nedkjøringa

På toppen tok vi en relativt lang pause og der traff vi også Svein som vi kjente fra tidligere skredkurs og workshoper. Han var trolig førstemannen ned i dag, så vi ble andre og tredjemann ned. Deilig å få signere nysnøen. Johanna kjørte med litt mer stil enn meg på sine kraftige pudderplanker men det var nesten perfekt skiføre for lett utstyr likevel. På nedkjøringa så vi mye folk som hadde startet noen timer etter oss. Jeg var faktisk glad for at vi ikke hadde kommet oss ut senere, for det var steikevarmt i sola og jeg kjørte ned i sports-BH og treningstights (noe som tydeligvis fikk noen folk til å stoppe og observere…)! Skogen tilbød ikke noe flott skiføre men det var likevel overkommelig og etter en del staking kom vi tilbake til bilen kl.12. Ferdig med en fin formiddagstur, nå var det bare å spise lunsj og kjører til startstedet for en ettermiddagstur til Storstolpan! :)