Sauafjellet (16.03.2015)  3

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Upsete (850m)
Endpoint Kaldavasshytta (1,280m)
Ascents Sauafjellet (1,338m) 16.03.2015
Visits of other PBEs Kaldavasshytta (1,269m) 16.03.2015

Sauafjellet

Etter å ha brukt finhelgen på vedhogst på Tysnes, åpnet det seg en mulighet for fjelltur denne mandagen. Kjørte opp til Mjølfjell, fikk lov å parkere på stasjonen og tok 10:33 toget videre til Upsete. Plan A var å bestige blant annet Øykjafonn, for så å overnatte på Kaldavasshytta og få en rundtur tilbake til Mjølfjell via Tryglabotnen. Men været som møtte meg på Upsete, varslet at det kanskje ble forandring i planene.

Upsete i snødriv.
Sikten på vei opp mot Kaldavasshytta var ikke noe å skryte av.

Trasket med tung sekk (mye greier som skal være med når en går alene på vinterfjellet) oppover langs kvistet løype mot Kaldavasshytta. Etter hvert som jeg kom opp ble føret bedre, men vinden økte og det gav seg ikke å snø. Halveis oppe, satte jeg fra meg sekken og tok en snartur opp på Sauafjellet. Litt bratt og hardt, men gikk greit å komme seg opp. Ingen utsikt, men plenty med vind. Noe utfordrende å komme seg ned igjen med flatt lys, snø og vind midt i ansiktet.

Toppen av Sauafjellet, ikke noe særlig sikt her heller.

Videre opp mot Kaldavasshytta ble bare forholdene verre og da jeg ankom hytta blåste det minst frisk bris...
Jeg kom meg fornøyd inn i hytta, hvor termometeret viste 6 grader, og det var bare å fyre i ovnen og starte klestørk. Klokken var ikke mer en 13:30, men det var ingen vits å prøve seg på mer tur med dette været. Så det ble innekos med en god bok resten av dagen og kvelden...
Turen fortsatte dagen etter: Øykjafonn og Skipanuten.

Ankommer Kaldavasshytta i sterk vind.
Klestørk, snøsmelting og boklesing en mandags ettermiddag på Kaldavasshytta.