Punkt på Storøyna, Vindafjord (20.03.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Storøya (35m)
Endpoint Storøya (35m)
Ascents Storøyna (128m) 20.03.2015 14:40
Visits of other PBEs Storøy Øst P-plass (35m) 20.03.2015 14:40
Storøy sørøst parkeringsplass (40m) 20.03.2015 14:45

Helgetur med hovedformål å besøke Kvitsøy og kommunetoppen Eime. Vi kjørte via Odda og Etne til Stavanger. På veien så vi at det ble tid til en øytopp i Rogaland som ikke lå så langt unna. I Ølen tok vi av mot Sandeid, kjørte forbi Vikadal til Kvaløy. Her bygges det hytter for tiden, og det sto skilt med visning den veien vi skulle.

Storøy sett fra fastlandet
Sundet som gjør Storøy til øy!

Smal vei som førte opp til en stor, gjørmete tømmerplass der vi parkerte (Storøy Øst P-plass). Vi var ikke fristet til å fortsette videre langs traktorveien til Storøy sørøst parkeringsplass, og bra var det for der sto det en henger og sperret veien! Det hadde regnet mesteparten av dagen, noe terrenget bar preg av. Vi fulgte traktorvegen oppover slik GPS sporet viser. Før det begynte å gå nedover igjen var det en hogget gate i terrenget som vi fulgte oppover.

Her søleparkerte vi!
Ryddet/hogget gate oppover

På toppen tok vi mot venstre på en utydelig sti opp til toppen på Storøy(n)a. Her var det rester etter et triggmerke med bolter og greier og treverk henslengt litt øst for toppen. GPS på høyeste knaus noen meter SØ for trig-punktet på 332343 6596437.

Astrid på Storøynas høyeste punkt!
Rester av det som engang var et trig-merke

På tilbaketuren tok jeg litt feil retning, og kom inn i ulendt og tett skogsterreng. Det anbefales å følge ruten vi gikk opp. Uansett - bra med en luftetur til avveksling på en lang biltur!