Tvinnaren (14.03.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Tvinnaren (757m) 14.03.2015

Tvinnaren i skydotten

Parkerte bilen på Eidet og tok med meg truger og skistaver på denne turen.
Jeg gikk opp mot Tvinnaraksla og rundet denne vest for toppen. Fortsatte opp mot det flate partiet i Tvinnardalen før jeg gikk rett opp et snøfelt som ledet opp til aksla hvor Bjørnen ligger. Det var bratt et stykke før jeg kom opp på aksla, men derfra var det greit før jeg kom til Bjørnen.
På Bjørnen ble jeg møtt av et veldig skrått parti hvor jeg fant ut at trugene kanskje ikke var det beste å ha på beina når jeg skulle passere her. Jeg byttet over til stegjern for å ha godt tak på snøen. Enkelte steder var det hard snø/skare og stedvis isete. Bjørnen er et smalere parti på aksla opp mot toppen. Sikt på 20 meter og mye vind gjorde at det var litt spennende å gå over her. Jeg kunne ikke se forskjell på snø og skyer på 10 meter, så jeg tok peiling på de få steinene som stakk opp av snøen.
Ovenfor Bjørnen flatet det litt ut mot toppen. Gikk veldig forsiktig for å ha kontroll på kantene av fjellet. Toppen var pakket inn i en spiss egg som snø og vind fra alle kanter har lagd.
Veien ned gikk mer eller mindre samme vei som jeg kom opp. Tok noen snarveier nå som jeg hadde litt mer kontroll på terrenget.