Stikkvannskollen - kommunetoppen i Hurum (24.02.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Parkering Stikkvannshytta (148m)
Endpoint Parkering Stikkvannshytta (148m)
Ascents Stikkvannskollen (361m) 24.02.2015

Jeg tok av fra Riksvei 23 ved avkjøringen til Sætre, og fulgte Fv 289 i ca. 4,5 km. På høydedrag er det en parkering med infotavle, på venstre hånd. Her er noen kabbesteiner satt også. Parkerte og spente på med skia, og la i vei innover skogsbilvei. Det gikk akkurat i 500 meter. Derfra ble det steinete og brattere, så jeg lot skia stå igjen.
Veien til topps går langs en traktorvei/anleggsvei helt til topps. Det var spor etter traktor/beltevogn, men på grunn av nysnø var det ikke lett å se eksakt hva. Det er vel behov for ettersyn og vedlikehold av masta på toppen som gjør at veien er her.
Til fots i 10-30cm bløt snø, med gjennomslag, var ikke veien spesielt godt egnet. Jeg gikk stadig ned i hull og vanndammer, og pga regnværet og snøsmelting var det mer som å gå i en bekk enn på en vei. På ca. 275 meter over havet kunne jeg ha benytte skiene, men nå var det for sent.

Til tross for dårlig vær var det deilig å være ute,og turen er ikke så lang.
Vel oppe kunne noe utsikt nytes. Her er sikkert veldigflott i klarvær. Man ser Oslofjorden, Stikkvann med hytta, mm.

Våt på bena, men lykkelig, nede etter ca. en time på tur.