Forbordsfjellet (23.08.2014)  4

Written by Icemann99 GSM

Ascents Forbordsfjellet (590m) 23.08.2014
Starta ved Skatval kirke.
Det gikk etterhvert raskt oppover. Og her er utsikten nordvestover Trondheimsfjorden. Vi ser nærmest spissen av Frosta, Gullberget med Vanvikan på andre siden av Fjorden.
Litt nærmere land ligger Steinvikholmen med et slott.
Rett over Frosta mot nord ligger vår hjemkommune Leksvik.

Steinvikholm slott, ble oppført av Norges siste katolske erkebiskop, Olav Engelbrektsson i Nidaros. I samtiden var slottet den sterkeste befestningen i landet, og det er det største byggverket oppført i norsk middelalder.

Her har vi zooma inn på Leksvika mot nord.
Det er endel som tar ymse bilder fra toppen. Her, et brudepar.
Et romantisk kyss må til.
Ikke mindre en 3 store regnskurer omringet oss. Men alle gikk forbi. Her i retning  vest motTrondheim.
Ikke mindre en 3 store regnskurer omringet oss. Men alle gikk forbi. Her i retning vest motTrondheim.
Det er plassert signalantenner for blant annet fjernsyn og radio på toppen, og alle signaler til Stjørdal går innom Forbordsfjellet.
Her ser vi ned mot vest. Skatval kirke (vårt utgangspunkt) nærmest.
Rast på toppen.
Rester fra et flystyrt under krigen.

Søndag den 10.mai 1942 ble Flying Officier (løytnant) Frederick Ian Malcolm skutt ned nær toppen av Forbordsfjellet.
Etter krigen foretok The RAF en undersøkelse av hendelsen, og konkluderte med at Malcolms Spitfire mest sannsynlig ble skutt ned av luftvernartilleri fra Luftwaffe på Værnes under et fotooppdrag over Tirpitz.

Piloten som fløy flyet, et Spitfire fotorekognoseringsfly.
Vel nede skuet vi opp mot toppen.
Idet vi starter på hjemturen kom en av de 3 skurene rett over oss. Flaks sa Severin Suveren.