Brennberget (07.02.2015)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Start point Parkeringen som går til Lillomarkkapellet og Sinober (210m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Brennberget (441m) 07.02.2015 13:45

Kjørte fra Varingskollen og sydover på Rv4, og tok av til høyre etter 9,4 km, på Nittedalsveien og Stuaveien. Fulgte veien helt opp til bommen. Her er det parkeringsplass for de som vil på tur til Sørskogen, Sinober, Lillomarkkapellet m.m. Rett etter bommen gikk jeg til høyre i krysset og fulgte veien ca 550 m. Veien var brøytet helt inn til Sinober. Men veien til venstre, som jeg skulle var det ikke, så her måtte trugene på. Traff på 3 skigåere, som lurte på veien til Sinober. De trodde sikkert jeg hadde peiling, siden jeg hadde med både kart og gps. Det gikk slakt oppover og etter ca 950 m, tar det av en traktorsti til høyre. Denne kan man følge nesten helt opp. Den stopper i noe som nesten kan minne om en rundkjøring litt øst for toppen. Her fikk jeg litt problemer i en bratt skrent med trugene mine, siden det hadde lagt seg mye snø her. På toppen henger det et trig punkt opp ned i et tre. På veien tilbake traff jeg på et vakt/jakttårn, som hadde fin sikt utover myrene, retning østover.