Meitebekkfjellet og diverse knatter (04.02.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Falken (1,186m) 04.02.2015
Falken øst-1 (1,184m) 04.02.2015
Kjørkjeknatten (1,178m) 04.02.2015
Meitebekkfjellet (1,241m) 04.02.2015
Skurveknatten i Gol (1,158m) 04.02.2015
Store Syningen (1,145m) 04.02.2015
Store Syningen øst (1,113m) 04.02.2015
Hvor jeg BURDE ha vært. Skyfronten var ikke på min side i dag.

Starta ut fra Nordre Fjellstølen i knallsol og -17 grader. 4,5 km i skiløyper først, men fjellskia fikk lite feste med grønt, så det hjalp litt bedre å bruke blått - skjønt gliden da ble dårligere. Nede ved Nautvolltjernet var det derfor like greit å skifte til helfeller, idet jeg gikk løs på bjørkelia opp til knattene som ligger nord for Meitebekkfjellet. Løs snø og tungt arbeid å ta seg opp. Vel oppe skiftet jeg til kortfeller, og plukket knatt etter knatt.

Svingte så sørover og ned i Raudskridalen, hvor jeg tok en rast i sola, før skyene kom for alvor. Relativt kort rast siden det var ganske kjølig - særlig når sola forsvant. Tråkka meg opp til Meitebekkfjellet på kortfellene, selv om helfellene hadde vært et bedre valg, skjønte jeg i ettertid. Styrte så bort til Skurveknatten, som utgjør grensepunktet mellom Sør-Aurdal, Nord-Aurdal og Gol.

Fra Skurveknatten måtte jeg ta det litt forsiktig sørover, da det var bratt. Et skikkelig tryn ble det også, som resulterte i en vond skulder. Det var vanskelig å se forskjell på is og puddersnø i dag! Fortsatte østover opp til Store Syningen, og ned og bort til den artige knatten Store Syningen øst med høyde 1113m. Her hadde jeg vært før på ski - en gang. Gikk de siste 10 m opp til fots her.

Herfra burde jeg nok i etterpåklokskapens lys gått nordover og ned til Gamlestølen, men var litt usikker på veien gjennom bjørkekrattet. Valgte å "safe" - og tok runden sørover ned til Vassvolla, og så østover og ned i Bjødalen - etter hvert i skispor, der kortfellene ble tatt av - før jeg fulgte skisporene vestover og så nord og tilbake til start. "Bare" -10 grader nå, men godt å komme seg hjem og skifte til tørt tøy!

1/3 av turen i skispor, 2/3 uten.