Nyttårstrim med Morten (31.12.2014)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Ascents Mehovd (872m) 31.12.2014
Myrebærhammaren (1,134m) 31.12.2014

Morten hadde sett ut et par grå nåler på Øystre Slidre-lista for meg, og for en fin avslutningstur for 2014 det ble! Starta fra Beitostølen i 9-tida(?), og kom opp på fjellet til et alldeles nydelig soloppgangslys. Første mål var Myrebærhammaren fra Etnestølen. Fulgte scooterspor et godt stykke og en småsyk Morten holdt et svært godt tempo. Tempoet gikk betraktelig ned da vi tråkka egne spor og det la seg monsterklabber i hele skiens lengde (inkl. helt ut på tuppen!!!), men humøret var på topp og stemninga god. Morten liker å velge ekstremvarianter og jammen kom han seg mer eller mindre rett opp den bratteste bakken som var å spore opp på denne turen. Baktroppen (les: undertegnede) måtte gå sidelengs to opp og ett tilbake, men kom da opp jeg og. Vel oppe var det mye vind og masse reinsdyrspor. Så gikk det heller ikke lang tid før det plutselig kom to scootermenn kjørende forbi toppvarden - noe som gav oss skigåere ganske så strøkne spor å kjøre ned igjen i. Det ble tid til et par matpauser underveis, og Morten var ganske fornøyd da jeg dro fram hjemmebakte browniesmuffins fra sekken. Smaker ekstra godt på tur! :) Jeg var litt småskeptisk til å rekke enda en grå nål, men Morten var optimistisk og regna ut når vi måtte være når for at vi begge skulle klare å overholde tidsfristene fra de "hjemmeværende". Vi la i vei fra en sidevei hvor vi fikk parkert bilen til Morten og rett gjennom skogen (etter en liten transportetappe langs bilveien). Oppover gikk det, og toppen ble inntatt noen minutter før Mortens estimat. Her fikk vi en nydelig solnedgang og dagens flotteste utsikt mot bl.a. Jotunheimen. Turen ned ble ikke så mye å skrive hjem om for min del, men jeg kom meg da ned uten nye skrammer verken på kropp, sjel eller ski. En herlig avslutning på 2014 - og nå venter Friluftslivets år i 2015!