Romjulstur. Årets siste. (30.12.2014)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Poselia (380m) 30.12.2014
Skjeppåsen (407m) 30.12.2014

Siden det ble dårlig med klatring, og ingen som ville være med til Tyrili eller Espern.. Så ble det topptur istede. Var egentlig godt, med tanke på all maten man har spist.
Været har gjort så det er minimalt med snø, og dermed fint å gå små skogstopper.

Den første toppen.. Skjeppåsen, så kjørte jeg forbi noen hus. Det så ut som det var stopp der. Men pratet med eieren der, og man kunne kjøre gjennom gården til en parkeringsplass rett ovenfor. Nå var det vell og merke ikke brøytet der, så jeg kom ikke lenger opp en huset omtrendt.

Men jeg labbet i vei oppover. Det var en fin sti oppover. Gps`en viste at den ikke gikk om toppen i det hele tatt. Stien krenget slik at jeg nesten ble usikker på den av og til. Men til slutt, så brøyt jeg og gikk rett på. Det er ikke alltid slik at jeg har lyst til å stole på stien. Man kan jo havne langt til blokksberg..

På toppen... Eller toppunktet i følge gps`en, så skulle den være 407. Arne.. Min viste 401. Kanskje noen burde måle litt bedre? Eller kan jo være min gps som er helt vill. Men den er da ganske ny. Men så er det vell det da.. At dem har en viss unøyaktighet. Får skylde på det denne gangen.

Ned igjen valgte jeg en litt annen rute. Gikk mot vest, og havnet nedpå en sti. Kan være et like godt alternativ å gå opp her også. Hipp som happ..
Det var fin sti hele veien ned, så turen ned gikk greit igjen.

Poselia var jeg nesten bortom her en annen gang. Men tidspresset den gang gjorde at jeg droppet det. Sammen med en stengt bom. Den var åpen nå da forøvrig. 40 kr pr dags dato.

Oppover mot Poselia valgte jeg her også å følge en traktorsti opp. Her også krenget den oppover. Og det var av til at man hadde lyst til å bryte stien flere ganger. Det gjenntok seg også lenger oppe. Da gps`en hadde 200 meter igjen etter å gått i en bue og en sving mot vest igjen var det på tide å bryte. Opp mot toppen veldig greit.

Selve toppunktet er ikke mye utsikt fra men noen meter bortenfor var det fint.

Ned igjen gikk veldig greit. Gikk nesten samme vei. Bare på toppen som jeg prøvde meg litt med en annen vei.

En flott dag.

Og mortenh (Morten Helgesen). Hvis du leser det her en gang. Et ønske: Skulle gjerne hatt muligheten til å legge inn flere gps spor på samme tur. Ikke alltid givende når man kjører mellom noen topper. Da ser sporet ganske klønet ut. Det var altså årets ønske. ;)