Vehuskjerringi (27.12.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Vehus (710m)
Ascents Vehuskjerringi (1,355m) 27.12.2014

- Utsiktstur i drømmevær.

På toppryggen med Tjønnegrend i bakgrunnen.

Under familiebesøket i jula la vi denne gangen "langturen" til Vehuskjerringi, en av Telemarks mer prominente topper. Ved en kort handlestopp i Åmot viste termometeret -17,5 C, og det var ikke mye mildere da vi ankom utgangspunktet ved Vehus like etterpå. Til gjengjeld var det lite skyer og bra med snø.

Vi fulgte en skogsveg i starten og fikk sola i ansiktet for ei lita stund. Etterhvert tok vi av vegen og tråkka oss spor opp gjennom eventyrskogen. Snøen hadde satt seg bra i kulda så brøytinga var overkommelig. Vi havna oppå en kolle før vi endte opp nede i bekkedalen som går nordover fra enden av skogsvegen. Her kom vi inn på relativt nye skispor som vi fulgte oppover en fjellrygg mot skoggrensa.

Over skoggrensa runda vi inn i botnen rett vest for høyeste topp. Mens det var helt vindstille i skogen var det her en liten trekk. Det var dog litt mildere i høgda. Etter ei matpause runda vi opp på toppen fra sør. Frittliggende som toppen er gav den en formidabel utsikt.

Utsikt fra toppen mot Totak og Raulandsfjell.

Returen gikk omtrent etter same veg ned til skogrensa. Herifra fulgte vi bekkedalen nord for sommerruta, Grydalen. Stort sett åpen og grei kjøring ned til bua på nordsida av elva ved Nystøyl, der vi traff på sommerstien. Stien var ikke god å se, men vi fulgte den med vekslende hell tilbake til utgangspunktet. I det vi nådde bilen gikk sola ned bak fjella i sørvest.

Med på tur: Brynhild, pappa og Knut.