Lauvkollen - kommunetoppen i Modum (11.12.2014)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Bomvei mot Lauvkollen parkering (460m)
Endpoint Bomvei mot Lauvkollen parkering (460m)
Ascents Hesteskotjernåsen Sørøst (678m) 11.12.2014
Lauvkollen (704m) 11.12.2014
Visits of other PBEs Lauvkollen parkering (580m) 11.12.2014

Fra Vikersund, til Frydenberg, svinger der opp "sinnsykt" glatt og isete bomvei på piggfritt. Anbefales IKKE på vinterføre. Kom meg på mirakuløst vis ca. 1,7 km fra parkeringen. Der holdt det på å gå helt galt på glatta og jeg lot bilen stå rett før en bratt mote, i en sving. Jeg gruet meg allerede til returen.
Fra bilen på sykkel opp til parkeringa, ca. 2,5 km til forbi rød hytte. (Rett etter bilen ble det snødekke. Veldig tungt å sykle oppover i 3 cm med skare, men nedover ble dette fin styresnø.)
Fulgte så blåmerket sti helt til Sandvollen, over Hestskotjernåsen, forbi flere idylliske vann.

Sandvollen

Sandvollen så koselig ut, men jeg var helt alene i marka. Hørte et skudd i det fjerne, så diverse storfugel og mye spor i snøen fra ymse dyr og fugler.
Fra Sandvollen ble det 10-20 cm snø, og jeg gikk på gps rett mot toppen, ca. 700 meter.
Returen gikk kjappere, da jeg fulgte mine egne spor, og slapp å konse om blåmerkingen, som er blitt noe blek med tiden.

Været ble bare bedre og bedre, og halveis nede skinte solen.