Topptur på Godøya (09.12.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Kviflogfjellet (370m) 09.12.2014
Lesten (398m) 09.12.2014
Vestre Lesten (366m) 09.12.2014
Storhornet (497m) 09.12.2014

Det var brukbare meldinger for denne tirsdagen, og jeg hadde derfor planlagt å ta et topptur-raid på Godøya, Valderøya og Vigra.

Parkerte på p-plassen ved Alnes bedehus på Godøya etter å ha kjørt gjennom tunnelen til Alnes. Det var opphold, 4-5 grader, men en litt småkald vind. Fulgte stien opp til Alnesvatnet, og på denne strekningen var det faktisk litt småglatt, så jeg tok det litt forsiktig oppover. Var oppe på kanten etter ca. 20 minutter, og fulgte stien til venstre og deretter forbi vannet og opp i nysnøen. Sleit litt med å finne stien etter hvert som det ble mer snø, men holdt retning Storhornet, og var oppe etter ca. 50 minutter. På toppen blåste det friskt, så jeg tok meg bare tid til å knipse et par bilder av den fantastiske utsikten før jeg tok meg videre ned ryggen, til stidelet til Juv. Etter en kort matpause fulgte jeg stien videre om Kviflogfjellet, Lesten og Vestre Lesten. Derfra fulgte jeg stien tilbake til Alnesvatnet, der jeg tok tok av stien ned til utgangspunktet. En fin tur, men litt lei vind. Det er ikke tvil om at her må jeg tilbake til sommeren! Total tid ca. 2 timer og 10 min.