Nordhordlandskulten og Raudlifjellet (25.03.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Nordhordlandskulten (389m) 25.03.2011 16:30
Raudlifjellet (396m) 25.03.2011 17:00
Visits of other PBEs Hatlelio p-plass (74m) 25.03.2011 15:10

Ettermiddagstur til grensefjell mellom Bergen og Os

Fin ettermiddag med klarvær, nordavind og temperatur like over 0 i Bergen. Astrid og jeg kjørte til Søfteland, svingte av mot venstre (nordøstover) og fortsatte nordover mot Gåssand på smal, men ellers bra bygdeveg. Litt før Hatleli kom vi til en parkeringsplass med skilt som informerte om området. Start kl. 1510. Vi fulgte en privatveg et stykke og kom til en bom ved en lekeplass. Fortsatte på en skogsvei vestover og oppover i skogen sør for Sætrebekken med kurs nokså direkte mot Nordhordlandskulten. Skogsvegen tok slutt etter noen hundre meter, og vi fortsatte på en svak sti som etterhvert forsvant helt. Terrenget var relativt bratt, men OK å gå i. Etterhvert ble det mer og mer snø som vi stedvis tråkket dypt gjennom. Jeg tok på truger som jeg brukte resten av turen, og Astrid gikk etter i mine spor. Etterhvert kom vi opp på toppen av fjellryggen med det artige navnet Nordhordlandskulten. Navnet kommer av at den gamle grensen mellom Nord- og Midthordaland gikk langs denne ryggen. Idag går kommunegrensen mellom Bergen og Os her. Vi syntes navnet er så spesielt at vi registrerte toppen som en sekundærtopp! Oppe på toppen som er markert med en trigonometrisk merke kl. 1630 (tungt føre). GPS: 66.86204 3.04542. Flott utsikt mot vest - se bilder.

Startpunkt for turen ved Hatleli
Utsikt mot nordvest fra Nordhord-landskulten. Kalandsvatnet til venstre. Lyderhorn i bakgrunnen.
Astrid ved trig-merket på Nordhordlandskulten

Fortsatte så nordover på eggen ca 1 km til vi kom til dagens andre mål - Raudlifjellet. Like før toppen gikk det opp en orrhøne, og der var masse spor etter hjort i skogen. Flott og nesten uberørt natur der oppe på ryggen! Toppen på Raudlifjellet ligger litt bortgjemt uten annen markering enn en grønn turkasse på en stang. Toppen kalles Ørnhaugen lokalt, og jamen fikk vi se to flotte ørner som kretset over oss der oppe på toppen!! GPS: 66.86820 3.04938. Skogen hindrer dessverre utsikten, men ved å søke litt ut på siden var det nydelig sikt mot fjellene lenger nord, spesielt den snøkledde Hausdalshorga og Gullfjelltoppen. Mot vest så vi bl.a. Solbakkefjellet og Ulriken. Fra toppen valgte vi å gå rett nedover i skogen mot øst. Ulendt og vanskelig terreng pga snøforholdene til å begynne med, men etterhvert kom vi inn på en skogsvei som vi fulgte tilbake til utgangspunktet. Nede ved bilen ca kl 18.

Høyeste punkt på Raudlifjellet, også kalt Ørnhaugen
Astrid på toppen av Raudlifjellet
Utsikt fra Raudlifjellet mot Haugsdalshorge midt i bildet. Livarden til venstre, Søre Gullfjelltoppen til høyre bakerst. Samdalen nede til venstre.