Elgshøgda reprise:) (29.11.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Elgshøgda (537m) 29.11.2014
Visits of other PBEs Fellesbeitet parkering (395m) 29.11.2014

Måtte finne ett turmål i nærheten av heimen, og da falt valget på Elgshøgda der jeg bare har vært på ski tidligere. Nå var det på tide med en barmarkstur. Kjørte på venstre siden av elva (Orkla) fra Fannrem mot Solbu/Vormstad. Tok til venstre mot Svorkmo og så til venstre igjen ved skilt til Solsjøen. Fulgte denne veien til endes der det var en parkeringsplass (kalles Fellesbeite) (nb hold til venstre ved enden av Solsjøen). Fra parkeringsplassen fulgte vi skogsbilveien på venstre side av parkeringsplassen som tar en krapp høyresving etter noen få meter og det var også ett skilt mot Elgshøgda 3 km noen meter etter svingen. Veien gikk etter hvert over til å bli sti som vi fulgte helt til bunnen av Elgshøgda og deretter til topps. Nesten ingen stigning de første ca 2,5 km, det er bare siste biten som er noe stigning å snakke om. Stien går opp på vestsiden av Elgshøgda. Stor varde og mange postkasser å skrive seg inn i. Brukte 30 minutter til toppen. Veldig fint føre, hardt og is- og snøfritt og 3-4 kuldegrader i lufta. Fin utsikt fra og så blant annet kommunetoppene Snota og Resfjellet godt. Fikk tatt noen bilder før vi gikk ned i igjen. Valgte å ikke gå stien ned men gikk rett ned fra nord og møtte på stien igjen i bunnen av Elgshøgda. Fulgte denne tilbake til bilen, men ble litt hindret på veien av en kjempestor hvit hund som gikk løs og var veldig interessert i våre hunder, men heldigvis så kom eierne etter hvert så vi fikk gå videre i fred. Brukte 1t og 15 minutter totalt på turen. Rune, Anita, Aktita, Shogun og Teis var også med, og dette var Akitas første kommunetopp:)

Akita nyter utsikten fra sin første kommunetopp:)