Tur til Sangolthornet (24.11.2014)

Written by Stigun GSM

Start point Vest for Sangoltsvatnet (40m)
Endpoint Vest for Sangoltsvatnet (40m)
Ascents Sangoltshornet (186m) 24.11.2014
Kjøring til Sund, ta av mot Klokkarvik litt sør for Skogsvågskiftet/Sund Senter. Etter noen km ta av mot Skagasjøen/Skaganeset til venstre. Etter ca 700 m på denne veien ta skarpt til høyre(ca 135gr.), kjøring liten kilometer i boligfelt langs denne veien. Ser nå markert topp rett i mot (sør) som er Sangolthornet. Parkering for et par biler på høyre side rett etter siste husene. Gå over fuktig jorde( i alle fall bløtt i dag) mot vest(rett til høyre, ørlite bakover ift retningen på veien), sti finnes på vestsiden av det lille jordet, må stige over gjerde. Stien går videre vest for høydedrag nord for Sangolthornet og videre i markert skar langs den bratte vestsiden av toppen og opp på sørvestsiden. Jeg gikk stien NED, men fant den ikke på vei opp, en bestigning som ble en bratt affære i tette einebusker og senere tett sitkagranskog på den bratte østsiden.
Utsikt fra toppen mot nordøst. Toppen bak til venstre er Liatårnet, høyeste på Sotra