Blåvokstur til soletasjen (19.11.2014)  5

Ascents Austre Kalvehøgde (2,178m) 19.11.2014
Vestre Kalvehøgde (2,208m) 19.11.2014
Nørdre Kalvehølotinden (2,019m) 19.11.2014
Soloppgang i bakkene mot Mugna.

Kun en slapp mobiltelefon i dag, men man ser da at det er sol og snø på bildene i alle fall, så legger ut noen, som et lite minne for meg selv om denne dagen.
La ut i halvskumt vær og tett tett tåke litt før klokka 8 på Flya. Klarte stort sett å følge et spor, men ante ingenting om hvor jeg var, bortsett fra at jeg trolig var på rett kurs.
På vel 1700 meter brøt jeg gjennom. Noe så herlig. Man vet jo aldri uten droner eller utplasserte spioner i høyden. Å skulle gått hele turen i tåka hadde vært stusselig.
Det gikk litt trått, men soloppgangen inne på Raslet, litt opp i bakkene mot Mugna, gjorde sammen med en Troika og Cola veldig godt. Blåvoksen holdt ennå sånn noenlunde, så da var det bare å koste på oppover. Siden målet var å se hvor lang tid det tar til Vestre Kalvehøgde i varierende novemberføre, kaldt vær og sånn, på passe bli slitengass, skled jeg elegant forbi alt av topper på vei over ryggen. Litt ulikt meg å gå 15-30 meter forbi topper, men her var målfokuset sterkt.
Fra Austre mot Vestre var det helt fantastisk å gå i sola til tross for kald sno og ingen spor. Litt slapp i skrotten i dag og sjanglet opp til varden på 2 timer og 7 minutter. Da har jeg forsøkt det også. Blir nok ingen gjentakelse.
På toppen var det så og si vindstille. Over Valdres lå tåkelokket like intenst som vanlig. Klokka var knapt 10 og dagen ennå ung, så blikket ble festet på Nørdre Kalvehølotinden hvor jeg aldri har vært på ski før. En vidunderlig sklitur 300 høydemeter ned. 100 slitsomme høydemeter på litt glatte ski opp igjen (for kalde fingre til å orke å vokse) og vips.
Evighetskneika opp til Austre Kalvehøgde var nettopp det. Det gikk i sneglefart og glipptak og snaut halvveis oppe i bakken var det ingen bønn. Ski av og ny voks på.
Herlig morsom pudderkuleløype ned til Raslet og lettgått helt til tåka omsluttet meg igjen. Snakk om kontraster. Så ikke en skit. FUllstendig kvitut. Ploget panisk. Gikk på r...., opp igjen og så på'n igjen med kramper og gnagsår. For en herlig dag. Sluttet med en halvhjertet sluttspurt. Og dett var dett.

Det etter hvert berømte lokket over Valdres. Digg å være på rett side altså.

Start date 19.11.2014 07:50
(UTC+01:00)
End date 19.11.2014 12:14

Fy søren...

Written by MarianneB 29.11.2014 23:21

...så vakkert!!

Hmmmm:

Written by Naboen 20.11.2014 22:47

"sjanglet opp til varden på 2 timer og 7 minutter".. Hvis du sjangler opp til Vestre på den tiden med fjellski, burde du delta på Beitosprinten i helga..:) Fine bilder fra toppen av Valdres! Fancy video og greier... Ble ikke mindre fjellsjuk nei..

Vær så snill

Written by hmsv1 20.11.2014 22:19

og ikke bruk opp alt av sola før neste helg. Jeg vil gjerne oppleve litt av denne herlige soletasjen og!

Himmel

Written by oyvsor 20.11.2014 13:10

Det er så vanvittig kult når man kommer over skyene og er liksom på toppen av verden. Flotte bilder :)

Flotte bilder!

Written by alexw 19.11.2014 23:21

Det var mange fine bilder og vakkert lys. Veldig stemningsfullt!

Er ikke veien over Valdresflya nattestengt nå? Lurer bare på hvordan du begynte turen før kl 8. Overnattet du på flya?

Sv: Flotte bilder!

Written by mortenh 20.11.2014 07:16

Veien er offisielt åpen fra åtte. Men de skal åpne nordsiden til da og åpner på Beitostølensiden tidligere.

Hvis du går inn på vegmeldinger er det ofte registrert meldinger så tidlig som 6. Disse legges inn etter info fra "åpningssjåføren"... Jeg passerte 7.15.

Lekkert!

Written by knutsverre 19.11.2014 22:23

Heldig du som bor i Valdres, Morten! Skikkelig sprek tur! Nydelige, klare og stemningsfulle bilder! Det mobilkameraet ditt kan du ikke klage på!

gps

Written by knutfrigaard 19.11.2014 21:24

Morten, hvilken gps anbefaler du? garmin oregon 600? i tåka er det umulig å gå uten gps, evt kart/kompass hvis man har stålkontroll

Sv: gps

Written by mortenh 19.11.2014 21:38

Jeg vil ikke gå inn på noen anbefaling av GPS, men har selv tidligere versjoner av Oregonserien og de funker helt greit synes jeg.

Greit med GPS i tåka ja. Slapp å bruke den i dag siden jeg kunne følge et spor (som jeg visste gikk riktig vei) til tåka begynte å lette høyere oppe.

Nå må du slutte...

Written by heidim 19.11.2014 20:54

å legge ut så mange flotte turrapporter!!! ;) Her på Hamar har vi ikke sett sola på flere uker, og det er enda halvannen uke til jeg skal til fjells (Rondane nærmere bestemt). Du er heldig du, Morten! :)

Sv: Nå må du slutte...

Written by mortenh 20.11.2014 09:21

Det er bare å la være å titte det da vel Heidi. Er jo litt gøy å rapportere fra sola til tåkefolket da :)

Dette er livet... :)

Written by venkekristin 19.11.2014 19:25

Kult med "live" skue fra Soletasjen Morten!

Blir litt skremt av tidsbruken din, men våger å glede meg til Soloppgangstur i desember og håper vi er like heldige med været da :)