Topper rundt Romsdalsfjorden. (06.11.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Litt her og der
Ascents Hovdekollen (351m) 06.11.2014
Nordvestre Hovdekollen (325m) 06.11.2014
Sørvestre Hovdekollen (294m) 06.11.2014
Nakken (436m) 06.11.2014
Randsetfjellet (525m) 06.11.2014

Fint høstvær, men en del vind fra søraust utsatte steder. I påvente av skiføre tok jeg derfor en runde rundt fjorden på noen småtopper.

Mot Åfarnes og Langfjorden fra Randsetfjellet. Vesleskåla, Skåla og Snøfjellet i bakgrunnen.

- Randsetfjellet (525)

Kjørte til Landresetra, og tok av til høyre på skogsbilveg. Nådde etter kort tid snuplass. Fulgte skilting til Randsetfjellet langs traktorveg og opp på østryggen. Deretter langs ryggen over fjellet og ned vestryggen, og seinere langs skilting til Landresetra. Denne stien førte meg rett ned til bilen igjen. Frost i bakken, ga tørre forhold. Mye sol og litt vind. Fin utsikt. Flott rundtur på 55 minutter.

Utsikt mot øya Sekken fra Randsetfjellet.

- Hovdekollen (351)

Parkerte ved bom på veg rett sør for Hovdekollen. Sola var gått bak fjellet i sør. Fulgte veien videre mot Telenors anlegg et kort stykke, før jeg kom til informasjonstavle og stistart. Brukte en liten halvtime til toppen. Fin utsikt mot Måndalen. Nede igjen i skaret nordvest for toppen gikk jeg mer eller mindre stiløst bort på Inste Kollen. Her dukka sola igjen opp over fjellet. Videre kunne jeg følge sti sørover ned til Sauholet. Fulgte svakt tråkk opp på kolle i sør, som viste seg å gå under navnet Ytste Kollen. Fortsatte videre langs svake tråkk og gjennom lyng og tuer ned den bratte sørryggen før jeg nådde stien igjen nedunder bratta. Halvannen times rundtur.

- Nakken (436)

Kjørte til Vikåsen der jeg fant parkering og skilting til Nakken. Vinden hadde økt på litt, og et skyslør trakk inn fra vest. Sola fulgte meg allikvel på fin sti opp sørryggen. Vinden var kald på toppen, så etter å ha sett meg litt omkring bar det ned skogen igjen. Nesten nede fulgte jeg ei rødmerking som gikk mer rett ned en den jeg hadde kommet opp. Merkinga blei borte, men jeg fant omsider en vei tilbake til utgangspunktet. En time.

Utsikt fra nordvestover fra Nakken.