Vårtur til Bruviknipa("Brøknipo") på Osterøy (29.05.2014)

Written by Stigun GSM

Start point Båtaleitet P-plass
Endpoint Båtaleitet P-plass
Ascents Bruviknipa (822m) 29.05.2014
Visits of other PBEs Båtaleitet p-plass (350m) 29.05.2014
Parkering rett sør for parkeringsplass Bruviknipa, kom snart inn på godt merket sti som gikk i sørvestlig retning mot dette "Osterøys stolthet", som selv om det er lavere enn Høgafjellet tar seg mye flottere ut der det bratt reiser seg over 800 meter over Sørfjorden. I den bratte østhellingen av fjellet kalkholdig fjell, og her meget rik flora med "nesten alle" av "følget" man finner på kalkrike steder i fjellet, sjelden jeg har sett såpass variert og rik flora i fjellet på Vestlandet. Tror til og med at billedskjønne bergveronika stod i knopp rett under toppen; trenger verifikasjon! Nær luftig et par steder på toppryggen, og etter hvert rimelig spektakulær utsikt, særlig denne fine forsommerdagen.
Utsikt mot vest. Gullfjellet til venstre
Utsikt mot sørøst. Vaksdal i bakgrunnen

Vi brukte lang tid på toppen, bekymret oss for en liten tass ikke helt stø i balansegang som gikk og snublet i brattene rett syd for toppen, med en etter vår mening litt for lite bekymret far i avslappet avstand. På returen tenkte vi å gå en rundtur via Flatfjellet, men innså etter hvert at vi da ville få en veldig lang rundtur i uryddig terreng, snudde og gikk tilbake via toppen og ned igjen. En tur til Bruviknipa i finvær kommer høyt på listen over anbefalelsesverdige turen i Hordaland!