Møysalen-Norges flotteste fottur?! (11.08.2014)

Written by Stigun GSM

Start point Lonkanfjorden
Endpoint Lonkanfjorden
Ascents Møysalen (1,263m) 11.08.2014
Topp Sør av Øvre Møysalvannet (910m) 11.08.2014

Etter Family five- ferie til USA i juni-juli ville vi også ha med oss 2 uker med norsk fjellferie. Kongeriket hadde opplevd tidenes sommer mens vi var "over there", og hvorfor skulle det ikke kunne fortsette? Vel installert på hytta i Valdres ble det likevel mer grått enn blått, og med unntak av noe halvfine halve dager innimellom var været heller traurig første uken, og langtidsvarselet videre enda mer tvilsomt. "Blir du med til Nord-Norge?" spurte jeg Bente. Etter sedvanlig nøling når dette spørsmålet kom på banen, lot hun seg likevel overtale da jeg la ut om hvor fantastisk langtidsvarselet var nordpå. Neste dag var vi på vei til Gardermoen og etter noen timer var vi i Bodø i solrikt, men litt småkjølig vær. Neste dag Moskenesferga til ytre Lofoten, en i seg selv fantastisk 3 1/2 timers opplevelse i det nydelige været. Lofotveggen vokste seg høyere og høyere etterhvert som vi nærmet oss. Etter 2 "jaw-dropping" dager i Lofoten med den ene spektakulære naturopplevelsen etter den andre, var vi vel innlosjert på hotell i Sortland, med klare intensjoner om å forsøke oss på Møysalen, høyeste fjellet på Norges største øy Hinnøya, hvis tur opp og ned i Magasinet Ute i 2009 hadde blitt kåret til Norges Flotteste Fottur.

Møysalen i det fjerne sett fra E10 Lofastsambandet nord på Austvågøy

Det viste seg at kjøreturen fra Sortland til Hennes vest på Hinnøya var drøyere enn antatt. Vi hadde avtalt skyss inn til Lonkanfjorden av firmaet Møysaltur. Ved ankomst kl 0800 gikk vi over i båten etter noen "oppmuntrende" ord fra sjefen, og etter 15-20 var vi inne i bunnen av Lonkanfjorden, og oppstigningen startet; bokstavelig talt fra tangkvasene i fjæra. I begynnelsen var det tilnærmet flatt ca 3 km innover i høydstaudeeng(sikkert et syn i begynnelsen av juli..) Inne i bunnen av dalen var det plutselig bratt oppover i 500 høydemeter, et par steder ganske løst og over et par svapartier var det for sikkerhets skyld lagt ut kjetting. På ca 500 meter(Memuruskaret!) flatet det ut. Rett fram i vestsiden av fjellet en svær brebotn, mens veien videre sa seg selv; til venstre(nord) over noen høydedrag litt opp og ned før kryssing av bekk(siste mulighet for påfyll av vann) og videre oppover mere markert rygg opp til et toppunkt på ca 800 m.o.h. Herfra ned i markert skar og videre oppover gjennomgående ganske bratt med et par svapartier og hamre som stedvis bød på lett klyving. Den mest utsatte passasjen var forsynt med kjetting.

Ruten opp mot toppmassivet. Nevnte rygg med fortopp helt til venstre midt i bildet, skar i forkant av dette, videre rygg oppover sentralt i bildet litt under senter

Opp den bratteste hammeren hvor det var noe utsatt var det lagt ut kjetting.

Det mest eksponerte stedet, forsynt med kjetting. 500 meter rett ned i Øvre Møysalvatnet
Videre et par knauser før det siste platået før toppbreen hvor vi måtte klyve ned 3-4 meter. Litt småplunder ned hit, men ellers greit. Breen hellet mot nord(til venstre) brattere og brattere ut mot avgrunnen.
Breen før toppen.

Likevel var det ikke veldig smalt, og snøen var bløt og fin, og brefonna var uten sprekker øverst hvor tråkket gikk. Vi hadde fått låne en taustump av skysskaren og festet oss inn i dette, men nødvendig var det ikke, og brepassasjen gikk egentlig overraskende greit. Vegetasjonsløst høyfjellsterreng siste resten opp til toppen hvor allerede flere hadde kommet opp.

Utsikt fra toppen mot sør. Lonkanfjorden nede til venstre i bildet. Sentralt i bildet helt i horisonten den spisse toppen av Stetind!
Utsikten var formidabel i det flotte sommerværet, vi så bl.a. Stetind, Frostisen og Landegode mot sør og sørvest, og utsynet mot Lofoten og Vesterålen var bare fantastisk.
Panorama sør og vest

En guide med et følge som etter hvert kom opp(det var visst 128. gangen han var oppe) kunne fortelle at et skyparti i østlig retning skjulte Kebnekaise.

Nærmere toppen kommer man ikke..

Etter å ha brukt god tid på toppen bar det nedover. Et par steder slet vi litt med å finne farbar vei ned noen hyller og hamre, men med litt prøving og feiling kom vi greit videre. Været var nydelig hele dagen og vi møtte
på vei ned fortsatt folk på vei opp, bl.a. en som hadde gått fra et sted på Lofastveien i sørøst, med nærmere 2 timer lengre anmarsj; hver vei, enn oss. Litt over kl. 18 var vi nede ved speilblanke Lonkanfjorden etter drøye 9 1/2 timer på tur og ventet på at skyssen skulle ankomme i den varme ettermiddagssolen. Havørn oppe i fjellsiden og niser ute på fjorden ga turen en ekstra dimensjon. Vi vil ikke bestride Ute's vurdering etter denne fantastiske turdagen!