Festvågtind - En "festreise" fra våg til tind og tilbake! (10.08.2014)

Written by Stigun GSM

Start point Festvåg (1m)
Endpoint Festvåg (1m)
Ascents Festvågtinden (541m) 10.08.2014
Visits of other PBEs Sortland (0m) 10.08.2014
Dette var 2. dag av vår spontane sensommerferie til Lofoten og Vesterålen, der det ene høydepunktet hadde avløst det andre. Vi hadde overnattet på rorbu på Mortsund med "nøktern standard", da dette var det eneste som var å oppdrive; det var fortsatt rimelig høysesong denne rekordsommeren, må vite. På formiddagen hadde vi hatt en kjapp tur på Slåttfjellet på Vestvågøy og hadde nytt middagshøyden av sola i idylliske Henningsvær. På vei tilbake fra Henningsvær så jeg en spennende tind midt i mot. Bente ville nyte solen videre i fjæresteinene, mens jeg la i vei kun iført shorts, T-skjorte og joggesko denne flotte sommerdagen. Kom snart inn på greit sti, og det bar oppover i jevnt bratt terreng. Stien gikk etter hvert litt nordøstover før den nådde den relativt smale toppryggen drøye hundre meter øst for toppen, hvor stien svingte skarpt vestover. Etter en knapp time var jeg oppe og kunne nyte en fantastisk utsikt, særlig mot sørøst, sør og sørvest.
På baksiden(nordvestsiden) stupte det ned, og jeg kunne se sandbunnen inntil land 550 vertikale meter lenger nede. Etter toppbilder og prat med et par jeg traff på toppen bar det raskt nedover; vi skulle videre til Sortland i dag, med et distinkt mål for morgendagen; MØYSALEN!
Utsikt fra Festvågtind mot Henningsvær
Utsikt vestover Lofoten
Utsikt fra toppen mot øst. Stien svinger krapt og bratt nedover mot høyre litt lenger fremme.