Store Urdvassnuten - påsken 2012 (08.04.2012)

Written by Stigun GSM

Ascents Urevassnutane (1,770m) 08.04.2012
En "mellompåske" for oss ettersom gamlehytta var solgt og nyehytta ennå ikke var påbegynt. Tilbrakte påske på Hermon i Sudndalen med hyggelig vertskap.Snøforholdene østpå var helt elendige, og vi måtte vestover for å finne skikkelig skiføre. Bare de få kilometrene gjennom Geiteryggstunnelen var forholdene helt annerledes, med rikelig snødekke. Vi hadde i dag tenkt osspå topptur, og ble inspirert av at vertskapet på Hermon ikke hadde vært på Store Urdvassnuten... Vi parkerte noen hundre meter vest for vestmunningen av Geiteryggstunnelen og gikk østnordøstover Rossdalen, først i slak stigning og etterhvert brattere, til Jutulvatnet, over dette og oppstigning på nordsiden av vannet.
Utsikt mot nord. Hurrungane kan så vidt skimtes i det fjerne.
Utsikt østover. Strandavatnet sentralt.

Fra vest/nordvestsiden nærmet jeg meg(Bente fant seg en lun "solhole" i litt "lavereliggende strøk")fjellet og besteg dette fra nordsiden. Kald vind på toppen, flott utsikt mot Hallingskarvet, fjell i Sogn, bl.a. Blåskavlen, og i nord i det fjerne umiskjennelige Hurrungprofiler. Ned igjen samme vei, skavlete øverst, etterhvert svært så hyggelig "nedoverføre"
Utsikt mot Hallingskarvet i sørøst.