Familietur til Høgkollen (25.10.2014)  5

Written by waaktaar (Kalle)

Start point Lågkollen
Endpoint Lågkollen
Ascents Lomskollen (844m) 25.10.2014

Fint høstvær i dag, og siden ingen i familien hadde planer denne helgen (for første gang siden sommerferien omtrent) ble det familietur i det utvidede nærmiljøet - Høgkollen i Garmo.

Hadde hørt om sti fra vestsida som skulle være litt kortere og med færre høydemeter enn "normalruta" fra boligfeltet i Garmo. Tok av til høyre rett etter svingen ved avkjøringen til Soleggen/Sålell inn på grusvei. Ved enden lå det vi ganske raskt fant ut var en pelsdyrfarm. Nå skal jeg ikke starte noe innlegg i pelsdyrdebatten, men kan vel si såpass at det ikke var noen høydare å gå forbi dette komplekset akkompagnert av frenetisk krafsing, ganske frastøtende lukt og det som best kan beskrives som lyden av barn som skriker. I det minste vet vi nå hva reven sier.

Etter hundre meter kom vi inn på en gjengrodd kjerrevei, som vi fulgte i en knapp kilometer. Deretter sti oppover mot Høgkollen. Litt glatt på stien, men det gikk greit også for de små. Et par hundre meter før toppen får man flott utsikt til toppene rundt, Eggjapiken, Skaihøe, Gråvåhøe og Såleggje blant annet. Overraskende flott, faktisk, tatt i betrakting Høgkollens beskjedne høyde. Kaffe/kakao og skiver/tacorester(!) på toppen.

Dagen ble avsluttet med pølsegrilling på Vanglandet i det utypisk milde oktoberværet.

Mot Eggjapiken fra utsiktspunktet 200 meter vest for toppen.