Eilivseggi (06.03.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Eilivseggi (1,439m) 06.03.2011

Start fra hytten på Mjølfjell kl 10. Kaldt og fint vær på morgenen. Natten hadde vært kald ned mot minus 15. Fint skiføre i dalene, men avblåst, isete og småskavlet på toppen. Gikk opp forbi hyttefeltet på østsiden av Ljosandalen og opp langs Gamlestølselvi til Storabotn på ca 1050 moh. Dreide østover og gikk opp til den sørligste toppen på Eilivseggi (1131 moh) hvor det var kjempeflott utsikt nedover Raundalen. Fortsatt oppover og nordover over de neste småtoppene på 1352, 1432 og til slutt opp på den høyeste kulen på 1439 hvor det står en flott oppmurt varde. Været hadde skyet til med flatt lys. Det var lite fristende å gå tilbake over toppene på det harde og isete føret. Jeg valgte derfor å forsett nordover til et lite dalsøkk der turløypen fra Uppsete gjennom Breidalen kommer opp, i samme område som siste oppstigningen mot Fossdalskavlen lenger nord begynner. Her var det fine snøforhold og det ble behagelige renn ned i Hestabotnen og videre sørover mot Borgarbuvatn og tilbake til hytten via Ljosandalen. På toppen av Eilivseggen ca. kl 1430. Tilbake på hytten 1615. GPS: 67.35592 3.89024.

Liten varde sør på Eilivseggen. Utsikt sørover mot Slondalsvatnet. Vassfjøra i bakgrunnen litt tll venstre for midten.
Utsikt nordover Eilivseggen fra en av de sørligste toppene
Toppvarden på Eilivseggi 1439. Utsikt nedover mot Raundalen i SV.