Klassetur til Lofoten - Blåtinden (11.10.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Stranda (93m)
Ascents Blåtinden (621m) 11.10.2014

Blåtinden

Endelig hadde jeg også besøkt vakre Henningsvær. Det var en fryd å skue opp veggen på Presten fra veien. Et heftig syn. En dag skal jeg også klatre den ruten. Vi besøkte også klatrekafeen, men den var dessverre stengt. Etter en handletur i Svolvær, bar det tilbake til hyttene. Noen skulle ta livet med ro. Dette var en bli-kjentfest sammen med 2. Klasse i Journalistikk. Kvelden før hadde ikke vært alkoholfri.

So true
Torjus nyter utsikten over dette vakre riket

Meg og Torjus ville på tur. Jeg drar ikke til Lofoten uten å bestige en topp. Det er noe jeg bare ikke kan gjøre. Vi hadde ikke kart med oss. Ikke sekk heller. Kun turklær og tursko. Jeg hadde meg GPS, men hadde ikke kart på den heller. Vi hadde sett oss ut en fin topp som lå bak hyttene. Kvelden før hadde jeg funnet en sti, så da fulgte vi den oppover. Bra merking og fin sti. Da vi kom lenger opp, traff vi på noen karer som akkurat hadde vært på toppen. Jeg benyttet anledningen til å høre hva toppen het og hvor høy den var. Blåtinden, 621 moh.

Da vi kom over en liten kneis, ble vi vitne til den fineste utsikten vi har sett. Her skjøt flere kirkespir rett opp av havet og til værs. Over alt hvor jeg så, var det rekke på rekke med tinder. Et ekte paradis. Lofoten fascinerer meg sånn. Med solnedgangen attpåtil, måtte vi bare sitte å skue utover. Vi gikk over en smal egg og opp på toppen. Her fikk vi også utsikt mot Svolvær og Fløya. Geita kunne også synes godt som en liten pinakkel herfra. Fra denne vinkelen ser den ikke heftig ut. De som sier slik uten å ha vært der skulle bare ha visst.

Vi nøt utsikten og solen som nå var på vei ned. Man føler seg privilegert ved å bare være vitne til denne utsikten. Det begynte å bli kjølig og vi startet på nedstigningen. Nå var det klart for taco og del to av festen.