Toppturer i Oppegård og Enebakk (29.09.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Furuåsen (164m) 29.09.2014
Kjerringhøgda (349m) 29.09.2014
Mjærskaukollen (300m) 29.09.2014
Vardåsen i Enebakk (374m) 29.09.2014
Visits of other PBEs Oppegård kirke parkering (125m) 29.09.2014 11:00

Merker kjøret nå, etter to dager med toppturer, men været var om mulig enda bedre i dag enn de to foregående dagene. Jeg hadde fri fra jobb og turlysten var intakt. Jeg hadde planlagt å bestige Furuåsen i Oppegård, Kjerringhøgda, Vardåsen og til slutt Mjærskaukollen, alle beliggende i Enebakk.

Parkerte ved kirken i Roald Amundsens vei i Oppegård, og løp et par hundre meter tilbake, inn på Oldtidsveien, og etter hvert inn på en sti som førte til Furuåsen. Ikke noe utsikt å snakke om, og branntårnet som enkelte tidligere har omtalt som falleferdig, har nå falt. Snudde og løp samme vei tilbake. Total tid ca. 30 min.

Kjørte videre mot Enebakk, tok av fra Rv 155 ved Fjell, og parkerte på p-plassen ved Bysetermåsan. Løp på veien som går i retning Rausjøen, og etter noen hundre meter fant jeg skiltingen og den gode stien til Kjerringhøgda. Formen var bra, så jeg dro på litt, og var oppe ved tårnet etter 9 minutter. Klatret til topps i branntårnet, og det var absolutt et høydepunkt. Fantastisk utsikt i alle himmelretninger; uendelig mye skog, men jeg kjente i alle fall igjen Mosjøen, Rausjøen og Tonekollen i øst. Det var nesten vanskelig å løsrive seg fra dette panoramaet, men etter å tatt noen bilder, og slappet av ved benken på toppen av tårnet, jogget jeg tilbake. Flott tur! Total tid ca. 20 min.

Utsikt fra branntårnet mot nordvest

Neste topp var Enebakks høyeste; Vardåsen. Kjørte til Kirkebygda, gjennom sentrum og deretter mot Vestre Veng, og jeg parkerte i dumpa før gården. Fant frem sykkelen, passerte den låste bommen, og syklet ca 2 km. Satte fra meg sykkelen i veidelet der det var skiltet bl.a. Kølabonn og Klokkertorget. Fulgte skiltingen noen hundre meter, og fortsatte hovedstien i retning toppen. Ved enden av stien/veien sto det en liten varde på høyre hånd. Fulgte den, og det viste seg at den gikk rett til topps. Ikke den helt store utsikten her, men mye skog mot nord og vest når man beveger seg litt vest for toppunktet. Løp tilbake til sykkelen, og rullet tilbake til utgangspunktet. Total tid ca. 40 min.

Kjørte tilbake til Enebakk, svingte inn på Rv 120 mot Tomter, og parkerte på en p-plass ved Mjær. Jeg var litt usikker på om det hadde noe for seg å bruke sykkelen, men satset på at det var mulig å sykle et stykke. Tok av fra hovedveien, gjennom en flott allè som fører opp til gården. Svingte til venstre før tunet, men kom ikke særlig langt (ca. 1 km fra bilen) før jeg valgte å sette fra meg sykkelen. Fulgte en sti som førte oppover til høyre, og kom etterhvert inn på en blåmerket sti som førte til toppen på Mjærskaukollen. På toppen var det et gammelt branntårn, men stigen var fjernet, og det var nok like greit siden tårnet var preget av tidens tann. Begrenset med utsikt her, men ved å gå litt syd for toppen var det noe utsikt, hovedsaklig videre sydover. Tok en ekstra lang pause her, siden dette var dagens siste topp, og jeg slappet av litt i sola før jeg småjogget tilbake til sykkelen. Derfra rullet jeg tilbake til bilen. Siden det nesten var sommer i lufta, med 16-17 grader, benyttet jeg anledningen til et forfriskende bad i Mjær. Totalt tid ca. 35 min.