Gaustatoppens forgård (19.09.2014)

Toreskyrkja Sørøst (1,367m) 19.09.2014
Ørnenipa (1,333m) 19.09.2014

Under Gaustatoppen

Det har vært en god, lang periode med varmt vær nå i september, men meldingene tyder på at kaldere høstvær er rett rundt hjørne, noe som jo vil være normalt for årstiden. Tenkte å få benyttet siste rest av varmestrålene fra sommersolen til en fjelltur. Hadde sett på fjellområdet rundt Gaustablikk en stund, forgården til Gaustatoppen, og etter å ha blitt inspirert av denne runden, gikk turen til Gaustablikk med utgangspunkt derfra. Med Gps’en fant jeg kjapt starten på stien gjennom gater med hytter. Jeg møtte noen turgåere til og fra Ørnenipen, men ellers ikke noe bevegelse å se på turen bortsett fra noen Lemmen og et par Ryper. Ruta ble så godt som tro kopi av Waaktaars rute. Sti opp til Ørnenipa, videre frigåing via Heddersfjell til Torekyrkja hvorfra det går sti ned igjen til startpunktet.

Heddersfjell sett fra Torekyrkja
Toreskyrkja Sørøst til høyre sett fra Djupetjønn. Hovedtoppen bak til venstre.
Toreskyrkja Sørøst sett fra hovedtoppen
Fra Toreskyrkja - hovedtoppen.
Djupetjønn sett fra Toreskyrkja Sørøst

Godt kjent oppi der.

Written by Snilen 14.10.2014 18:01

Jeg har tilbragt til sammen over et halvt år på en tidligere firmahytte i Vatnedalen. De siste årene er det dessverre blitt veldig tett med hytter i området, så man må litt av gårde for ikke å vasse i folk. Ruta opp Toreskyrkja fra sørøst er absolutt lettest om man følger ryggen opp hele veien. Skårånuten er en fin tur om man vil ha fjellet for seg selv, vanligvis best å gå dit via Ørnenipa. Jeg har skrevet enkelte turrapporter fra området, men det er turer begått for ca 15-20 år siden uten gps og slikt.

Gøy

Written by waaktaar 14.10.2014 17:03

å kunne være til inspirasjon (spesielt etter å ha hentet så mye inspirasjon fra dette nettstedet selv)! Fint fjellområde...