Trolltunga - endelig var det vår tur!!! (14.09.2014)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Trolltunga (1,100m) 14.09.2014
Visits of other PBEs Skjeggedal p-plass (415m) 14.09.2014

Ferie, fantastisk vær og vi var klar for Triolltunga. Denne har vi snakket om i mange år! Vi avtalte med Ingunn, søsteren til Kristen at søndagen skulle vi gå til Trolltunga. Vi kjørte inn til Skjeggedag lørdag kveld. Tok det som en tur og kjørte utenom alle tunnelene på Haugelifjell og fant oss en fin plass med utsikt over en av tunellene. Hadde med oss napolionskake og kaffe og nøt finværet og feiret at Liv var ferdig med det verste stresset på jobb i høst.
Kjørte også over Røldalsfjellet. Jammen fint oppå fjellet der. Bestemte oss for å overnatte der oppe en gang.
På vei opp til Skjeggedag gikk det sakte for alle var på vei ned den smale veien. Vi kom da opp og fant oss en parkeringsplass til Multivanen vår. Sov godt til tross for at flere hadde det vel "vått" rundt leirbålet sitt den kvelden.
Ingunn dukket opp i 10-tiden og vi klartet oppover den bratte fjellsiden etter den merkede stien. Vi tenkte på å gå opp trappene, men tok stien. Halve verden skulle opp på Trolltungen den dagen. Ikke rart det da været var FANTASTISK! Sol og helt vindstille. Vel borte ved Trolltungen var køen lang. Vi stod 1 time i kø for å få våre bilder. Fant oss så en fin utsiktsplass og nøt velfortjent kaffe og niste før vi gikk ned igjen den lange veien til bilen. Kjørte så opp til Haukeliseter og grusveien, ca 1 km etter Haukeliseter, til endes der vi skulle sove til dagen etter.