Store Haugmelen (14.09.2014)

Written by hhalvorsen (Henrik Halvorsen)

Ascents Store Haugmelen (1,172m) 14.09.2014

Vi var 6 elever fra Sogndal Folkehøgskule som startet fra skolen kl 10.30. Med strålende sol, vindstille og 20 plussgrader lå forholdene til rette for en nydelig tur. Vi syklet til Dalåker like over Kaupanger på 1 time. Herfra startet vi å gå, først på grusvei noen hundre meter, før vi tok av på stien over Vardaheii på 900 moh. Videre gikk vi ned til Vatnasete på rundt 800 moh før vi begynte den siste stigningen opp mot toppen. Med noen korte drikkepauser nådde vi toppen 2,5 timer etter at vi gikk fra syklene. Ikke uforventet, på en dag som denne, var det andre på toppen. I og med at det nesten var skyfritt hadde vi fantastisk utsikt i alle retninger, spesielt mot Hurrungane og Jostedalsbreen. I fjordene lå det en dis som skapte en eventyraktig steming. Vi nøt lunsjen i solsteiken iført shorts og t-skjorte, tok noen bilder og skrev oss inn i boka før vi begynte turen tilbake kl 14.55. Ned fulgte vi stien til Vassløysa, videre på skogsvei til Goro og siste biten på traktorvei ned til Dalåker kl 16.15. Sykkleturen tilbake var så å si bare nedover og tok bare 20 minutter. Med en fin tur friskt i minne og svakt ryggsekkskille smakte middagen veldig godt.

Vestland Vestland!

Written by vidhal 15.09.2014 14:01

Veldig lekkert :-) Bra off-pist også kanskje? Bra det ikke er krav om å skrive innlegg på nynorsk tenker jeg. Men nynorsken blir sikkert bedre etter en tid på Folkehøgskule....