Vestlifjell og Tjuvåsen (10.09.2014)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Store Tjuvåsen (196m) 10.09.2014
Vestlifjell (701m) 10.09.2014

Tur til Drangedal

Vestlifjell
Denne dagen gikk turen til Vestlifjell ved Bostrak. Var for noen uker siden på nabotoppen Rønnomnibben, og selv om været den gang ble riktig ufyselig i løpet av turen, var det majestetisk og se over til Vestlifjell – vel og merke de gangene det lot seg gjøre i gråværet. Startet fra Åse og fulgte merket sti i starten opp til Hommevåene, noen riktige idylliske, store svaberg, med flott utsikt. Her står en trimkasse fra Bostrak idrettslag. Videre var det frigåing opp til toppen. Gikk deretter ut mot kanten mot Rønnomdalen for å ta Rønnomnibben i øyesyn. Flott skue.

Tjuvåsen
Hadde egentlig litt andre planer for en videre topptur denne dagen, men p.g.a tiden måtte jeg begrense meg. Jeg valgte å kjøre mot Drangedal og Tørnes og ta en tur opp på Tjuvåsen. Dette ble en bemerkelsesverdig hyggelig, liten tur, med overraskende sti til toppen. Av og til vet man ikke hva disse listetoppene i Telemark vil bringe. Noen ganger er det bånn i bøtta, både oppstigning og utsyn, andre ganger morsomme overraskelser, som denne. Men i det store og hele finns det alltid lysglimt å spore, selv på de laveste, skogskledde åsene, som det jo er mange av i Telemark. Syns stien svingte vel møysommelig opp mot toppen, men her er det nok mye skrenter, bratte heng og små stup langs sidene, så fint å bli ledet opp på en enkel måte. Trimkasse på toppen. Skrev meg inn som nr. 60 så langt for 2014. Var bortom Tjuvhelleren som er merket inn fra toppunktet. Helleren har en historie fra krigens dager.