Djupedalseggene (06.09.2014)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Øvre VEland (215m)
Endpoint Samme (215m)
Ascents Djupedalseggene (449m) 06.09.2014

Djupedalseggene

Denne helgen var hele familien på hyttetur på min brors hytte på Toft ved Hindenesfjorden. Djupedalseggene har jeg spart til en slik anledning og etter å ha trukket opp nok fisk til middag for 10 personer, var det tid for litt mosjon.
Vi kjørte opp til Øvre Veland og parkerte i en sving like nedenfor det øverste gårdsbruket. (Sannsynligvis samme sving som Knut S beskriver på sin turrapport.) Vi gikk opp mot gårdsbruket, hvor den lokale bonden løp rundt i alle retninger og prøvde å jage mindre velvillige sauer tilbake på beitet. For å ikke ødelegge for ham gikk vi av veien og rett opp innmark i retning toppen. Gikk gjennom en port og fant stien oppe på utmarksbeitet. God sti som vi fulgte helt til topps.
Etter hyggelig prat og konsum av kaffe og kjeks på toppen, begynte det å regne og vi bestemte oss for å traske ned igjen. Denne gangen fulgte vi stien helt ned til gårdsbruket, hvor vi traff på en annen av de lokale og hadde en hyggelig prat om området og dets historie.

Sti: For å finne starten på stien, må man over gårdstunet, gjennom en port, før en gammel skogsvei leder opp til en jerngrind langs et granholt. Ikke skiltet.