Nørdre Svartdalspiggen m.fl. (05.09.2014)

Written by Dag1 GSM

Ascents Store Knutsholstinden (2,341m) 05.09.2014 08:30
Nørdre Svartdalspiggen (2,137m) 05.09.2014 08:30
Store Svartdalspiggen (2,174m) 05.09.2014 08:30

Våknet til en strålende dag, akkurat som meldt. Tilnærmet skyfri himmel, vindstille og ca 15 grader. Startet turen fra Gjendebu kl. 0830, og gikk inn Langedalen etter anbefaling fra bestyreren på Gjendebu. Relativt lettgått terreng men tidvis noe dårlig sti. Kom opp på ryggen sør for 1625 og fulgte stien opp til Nørdre Svartdalspiggen. Var på toppen ca kl. 1020, og fortsatte videre ned skaret og opp til Store Svartdalspiggen. Flott utsikt, bl.a. over til Store Knutholstinden på den andre siden av Svartdalen. Hadde i utgangspunktet tenkt å følge ryggen videre sørover mot Søre og til Langedalstinden. Fortsatte derfor ned mot skaret til Søre, men fant ut at det var vel luftig der, og valgte derfor å gå tilbake til Nørdre. Så da at det trolig hadde vært mulig å gå det bratte partiet ned mot skaret til Søre hvis jeg i stedet hadde holdt anslagsvis 50 meter ned mot Langedalen i forhold til Store. Vurderte litt frem og tilbake, men siden jeg fant dette litt usikkert, valgte jeg å ta med ned i Svartdalen for å bestige Store Knutholstind. Gikk derfor inn til det første vannet, men fant ikke stien som fører til toppen. Surret litt rundt før jeg så at tre personer kom oppover i retning fra Torfinnsbu. Snakket litt med førstemann (Bendik), og vi ble enige om å gå sammen mot toppen. Det viste seg å være dårlig sti og merking, men vi fant en trasè opp til toppen. De siste 200 metrene var det opptil 20 cm snø, uten at det var noe problem. Flott utsikt og bra temperatur. Etter å ha spist litt begynte vi på returen, og tanken var å følge samme ruta ned som vi hadde benyttet opp. Vi så at det var litt utfordrende, og vi endte opp med å gå litt lenge nord, men det viste seg å være en del løs stein så vi måtte utvise stor forsiktighet. Vi tok tiden til hjelp, og kom etter hvert ned til vannet igjen, der vi skilte lag. Fulgte stien tilbake til Gjendebu etter en tur på ca 10,5 timer.