11 timers mars på to digre hauger med løsgrus (07.09.2014)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Midtre Sølen (1,755m) 07.09.2014
Nordre Sølen (1,699m) 07.09.2014

Dagen var planlagt til å gå opp til Sølen idag. Vi tenkte vi fikk ta det vi rakk, også var det nok.
Vi dro hjemmefra kl 7 på mårran, og var i Grøndalen mellom 9 og 0930. Noe som var vårt utgangspunkt. Dette vara noe vi hadde gledet oss skikkelig til, og hørt mye om.

Været var helt knall. Vi gikk innover uten å stresse. Energien skulle brukes på toppene, og ikke turen inn. Det var lett gange helt inn til Skardstjønna. Nå fikk vi riktignok ikke tatt gps`spor i og med at batteriet konke. Flause å ikke ta med seg nye, men det vi gå. Vi tok noe punkter av og til, så vi får se om det vil fungere etterhvert.
En rast ved Skardtjønna

Opp mot midtre begynte det, etter å tatt en rast på Skardtjønna, med litt påfyll av mat.
Oppover gikk det. Men fy å for en ufyselig veg opp. Rullestein. Jo... Hadde jo lest om det.
Men det var bare å bite det i seg å gå. Mest mulig på litt større steiner.
Vi møtte et par som kom ned igjen. Det hadde vært tåke der oppe når de var der. Ja daså.. Opp skulle vi. Med eller uten tåke.
Vi hadde flaks. Ingen tåke da vi var oppe. Noen skyer men høyt. Fy for en herlig utsikt.

Mot nord
Mot sør.

Så kom neste spørsmål. Hvor nå? Jo.. Mot nord. Mot nordre topp. Kunne vi komme bort dit. Hadde lest at andre hadde traversert en eller annen vei, så vi måtte jo prøve vi også.

Vi gikk pent nedover. Ned skulle vi. Men ikke feil vei ned. Pent og pyntelig. Steg for steg.
Endelig nede. Også var det jo opp igjen da.

Rullesten opp her også. Hau.. Bare å ta bena fatt. Det gikk rimelig greit oppover.
Endelig oppe.

Så var det ruten ned igjen da. Vi visste den kom til å bli lang. Og det ble den også. Ned til traversen, og skrått over. Kanskje ikke det smarteste vi gjorde, men det ble nå sånn. Etter 4 timers gange, så så vi endelig bilen. Det var godt for ben, og kropp. Den 3dje toppen fikk vente. Den rakk vi ikke idag. Takk for en kjempetur Runar (Runarhaga (Runar Haga)

Ruta viser ikke 100% da gps ble slått på av og til. Noe av stien ble fulgt til og fra. Men sånn grovt er det riktig.