Vindfull klyve - og bretur; Urdanosegga og Sagi (06.09.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Søre Sagi (2,040m) 06.09.2014
Slingsbytinden (2,028m) 06.09.2014
Uranostinden (2,157m) 06.09.2014
Uranostinden S1 (2,037m) 06.09.2014
Uranostinden S2 (2,048m) 06.09.2014
Litt opplett på egga opp mot Urdanostinden. Sørtoppen vi alt har klyvd over i tåka ruvet nå i bakgrunnen.

Etter en koselig kveld med bål ved Tyin, der Martine og Heidi og flere møtte opp som avtalt, var det en langt gråere og mer vindfull dag som ventet neste dag. Vi holdt god fart, og tok igjen flere opp søregga. Alle kløv greit opp, så vi trengte ikke tausikring. (Men noen hevdet å være litt utenfor komfortsona ved det utsatte klyvepunktet nær toppen.) Riktigheten av rød trekant her kan diskuteres. Dette var min andre tur opp søregga: Gult punkt mer riktig, mener jeg. Vi fikk utsikt på toppen - heldigvis!

Alle vel over cruxet. Toppen i sikte - grei klyving opp herfra.
Glade folk på toppen. Heidi tok dette bildet.

Vi tok med oss Slingsbytinden i tåka også. Deretter ville jeg gå uten stegjern og usikra på nær horisontal blåis over til Uraknatten, noe de andre ikke ville. Ok, så vi selet på:

På blåis over mot Uraknatten.

Ingen ville oppom knatten, som ikke var 2000m, selv om jeg ivret litt for besøk. Derfor videre lett ned i retning Sagi; hvor alle gikk 20-30 m over blåisen uten tau og stegjern... Konsekvent handling? Neppe.

Pause ved foten av Sagi. Vi droppet nå definitivt planene om Sagi-traversen, og la derfor igjen mye utstyr ved breen her. Hvor lang tid opp? trenger vi, ble det spurt. Jeg tenkte 30 min - men køla på skikkelig for å finne svaret. Martine ropte opp til meg at hun ventet på de andre. Det var løs ur fortsatt, og bare 10 uker siden sist jeg var her (skitur).
Svaret var "19 min opp" fra breen. La meg i le og ventet på de andre.

Det gikk roligere ned igjen, og så ventet en behagelig tur over breen tilbake, men selvsagt kom migrenen pga spurten opp til Sagi... 9,5 t på tur

(Min teori ble styrket: Det er mulig å gå trygt og alene uten stegjern og tau til Sagi om høsten; t-sti til fra Urdadalsbandet, opp til laveste punkt på sadelen mellom Urdanostind og Slingsbytind, på blåis over til Uraknatten og ned til foten av Sagi - og opp ura.)

Trekanter...av ymse farge..

Written by Atomsilda 07.09.2014 20:22

Vel...Synes vel rødt er det mest riktige her for de "aller fleste". For svært vante fjellvandrere som er gode til å klyve,- vil vel de føle dette som gult. De fleste vil vel føle for sikring opp her. Er vel greit at Morten har valgt rød trekant her i sin bok ;)

Sv: Trekanter...av ymse farge.

Written by Olepetter 07.09.2014 20:31

Hm, vi kan sikkert diskutere dette i det uendelige. 1) Men fire i følget vårt var slett ikke svært vante, og ble uttrykkelig spurt om de ønsket at vi skulle sikre. 2) Jeg baserer dette på min opplevelse av alle andre gule trekanter så langt. 3) Dette var min andre forsering av egga (for flere år siden), og jeg hadde samme opplevelse den gangen. Noen fasit vet vi at ikke finnes, så jeg kommer ikke til å argumentere mer for dette, altså. ;)

Sv: Sv: Trekanter...av ymse fa

Written by Atomsilda 07.09.2014 21:09

Sv: Sv: Sv: Trekanter...av yms

Written by mortenh 07.09.2014 21:34

Sv: Sv: Sv: Sv: Trekanter...av

Written by Atomsilda 07.09.2014 21:37
            • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Trekanter.