Dyrskarnuten (16.08.2014)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Gamleveien Haukeli (1,150m)
Endpoint Samme (1,150m)
Ascents Dyrskarnuten (1,507m) 16.08.2014

Dyrskarnuten

Etter å ha kommet ned fra 2 dagers camp i Holdøla ovenfor Valldalsvatnet i 0930-tiden, bestemte jeg meg for å ta flere småturer istedenfor en lang. Første stopp var Dyrskarnuten på Haukelifjell. Stavsnuten (Ø og V) ble besteget i 2008, men da hadde jeg ikke fått med meg at Dyrskarnuten også var en "ordentlig" fjelltopp, så nå skulle den tas.
Parkering på gamleveien rundt Haukelitunnelen, rundt 300m før bygningen i Dyrskar. La i vei rett opp fjellsiden mot en kløft i fjellveggen øverst. Bratt opp, men tørt og fint og lite vegetasjon gjorde turen opp helt grei. Oppe ved fjellveggen øverst klatret jeg på moro gjennom kløften. Dette var noe vått og bratt, men går helt fint. Anbefales ikke å gå ned denne veien. Lett vei ned ca 100 mot øst (se spor). Vel oppe på platået var det grei skuring de siste 500 meterne til toppen.
Overskyet og noe kaldt, bratt, men kort oppstigning. Alt i alt en lett 1500 moh topp å bestige.