Mislykket forsøk på Nesset (03.07.2014)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point FOB Viking II (1,326m)
Ascents Peak 1540 (1,540m) 03.07.2014
Peak 1565 (1,565m) 03.07.2014
Mount Nesset (1,857m) 03.07.2014 not summited

Så måtte jeg prøve meg på mitt eget fjell, kanskje det bratteste jeg burde å prøve meg på. Men det var vanskelig å si, ifra Mt. Kippersund så det ut som en mulighet å finne noe mindre bratt på nordvestsiden av fjellet men det gjensto å finne det ut. Kartene er jo til lite hjelp så.

Fulgte storura østfor Kippersund før jeg kom opp på første topp og videre opp til andre topp. Her var det mange små pf'ere og det skulle bli fler. Baksiden av fjellet var bratt og ekkel med masse løs snø og endel snø som var så råtten at det gikk store skred bare du heiv ned en liten stein. (se video under).

Kløyv opp til 5 større pinakkler før det så ut som det skulle bli enklere igjen opp mot selve toppen. Etter å ha passert 4 av de ble jeg stående under den siste. Prøvde meg lenge, både på sørsiden og nordsiden med det ble forjeves. Fant ut tilslutt at det var like så greit å snu, hadde brukt mye tid på ekstremt kort avstand og energien forsvinner fort når du strever slikt. Jaja, får bli litt mer teknisk av meg å prøve på nytt i fremtiden!

Kart og GPS-spor
Nesset sett fra en av før-toppene