Store Skagastølstind (10.07.2023)

Start point Skagadalsbu (1,350m)
Endpoint Turtagrø (890m)
Ascents Store Skagastølstinden (2,405m) 10.07.2023 09:54
Visits of other PBEs Storen - svaene i sørflanken (2,200m) 10.07.2023 08:29
Andrews renne (2,320m) 10.07.2023 08:50
Storen - Hjørnet (2,310m) 10.07.2023 08:54
Skagastølsbu (1,758m) 10.07.2023 12:37
Helgedalselva - bro ved Turtagrø (880m) 10.07.2023 15:39

Endelig ble det tur til Storen! Avtalte avmarsj kl 06:00 med David, vår guide. Ble avmarsj litt over 6. Holdt jevnt tempo oppover, pauser kun for å ta på sele, ta frem isøks før Skagastølsbreen og hytta på bandet. Tok en kort stopp der for litt niste. Derfra ble det bratt stigning. Gikk for det meste på tørr stein, vært tørt i fjellet en stund. Bratt og brattere etterhvert over Svaene og forbi Hjørnet.

Vi var to taulag, Kristian og Morten og guide Asgeir, klatret Heftyes renne. Var trang og tøff å komme opp. Jeg, David og Håvard klatret Andrews renne. Rett før vi startet å klatre ble det ropt steinspang. Traff klokka og venstre neven min og kjente det godt. Gikk heldigvis fort over og ble ikke til hinder. Mitt lag nådde toppen først og ventet en god stund før Kristian og Morten kom. Ble fort kaldt på toppen. De hadde jobbet seg gjennom den trange Heftyes renne.

Det ble fort kaldt på toppen, blåste en del og var ikke all verden sikt. Jeg fikk noe sikt og fikk se litt av den storslåtte utsikten fra her oppe. De siste kom etterhvert og det ble litt påfyll med niste igjen før vi begynte nedstigningen. Nedfiringen ble gjort i tett tåke og det hadde begynt å regne allerede på toppen. Ble litt for lang slakk i tauet til både Kristian og meg på en hylle, så ble litt langt ned før vi igjen hang stramt i tauet. Gikk bra om vi var i veggen begge to. Hadde en nedfiring til lenger ned i bra med regn. Ble også da litt slakk i tauet da det ikke var lett å se. Gikk bra nå også. Artig! Det var mye glattere nedover igjen pga. regnet. Ble litt skliing på sko over to fonner igjen. Plukket med oss isøks og stegjern der vi hadde lagt dem igjen. Stegjernene ble ikke brukt.

Hadde en kort pause igjen ved hytta på bandet til laget var samlet igjen. Gikk mot teltene igjen. Sto på sko og gled på rompa ned breen fra bandet. Fikk veldig god fart nedover :-)

Ble tettere regn og alt av utstyr ble bløtt når vi tok ned teltene. Guidene fikk igjen utstyr og gikk ned før vi fikk tatt ned teltene. Kom oss på råket og gikk tilbake til bilen i bra tempo. Jeg hadde et par fall i en bekk og på en sleip stein. Skylder på at jeg ikke sov natten i forveien... Sliter med å sove i telt.. Fikk vondt i venste fot i bilen ned igjen. Var heldigvis i god form igjen dagen etter. En fabelaktig tur og stor stas å få turen med Kristian, sønn, og Morten :-)