Kista (26.07.2023)

Ascents Kisteenden (1,302m) 26.07.2023 12:02
Kista (1,326m) 26.07.2023 12:29
Visits of other PBEs Kjela p-plass (970m) 26.07.2023 14:40

Siden vi fortsatt har to gutter som forlanger å bli båret opp på topper rundt omkring i Norge, bestemte vi oss for å prøve oss på Kista som virket som en overkommelig tur med "tung sekk".

Vi valgte å spare et par kilometer på å kjøre til Kjela P-plass. Det er fin vei dit og god plass til ganske mange biler. Av en eller annen grunn valgte vi å gå med klokka. Det virket som at de fleste andre gikk motsatt vei. Vi var ganske enige om at vi tror det er finest å gå med klokka. Stien er fin og lettgått, men tidvis litt våt.

Mens de andre tok lunsjpause fikk jeg noen minutter til å løpe opp på Kista. Jeg sleit litt med å finne veien opp så jeg klatret opp et riss. På vei ned fant jeg den ordentlige stien som var vesentlig enklere enn risset jeg tok opp. Denne var et stykke lenger bort enn jeg trodde. Stien er ganske utydelig nær toppen. For å finne enkleste vei opp er det bare å følge toppveggen til venstre helt til det er flere tydelige varder og stien blir tydelig. Denne veien er enkel, men er nok ikke noe jeg gjør med bæremeis.