Kvitingen Gullhorgabu (28.08.2022)

Start point Kvitingen (327m)
Endpoint Kvitingen (368m)
Visits of other PBEs Gullhorgabu (853m) 28.08.2022
Kvitingen p-plass (371m) 28.08.2022

Jeg fortsetter å gjøre meg kjent i området mellom Gullbotn, Hamlagrø, Voss og Kvamskogen.

Starta med turen Voss til Kvamskogen med telt hvor vi skjønte at dette terrenget er kronglete. Fortsatte med Vaksdal til Trengereid "the high way" for å bli kjent fra Bogaskardet til Gullbotn. Denne gangen er målet og finne en plan for å komme fra DNT stiene i mellom Voss, Hamlagrø og Kvamskogen over til Bogaskardet.

Fulgte DTN stien gjennom Klungerdalen. Gikk litt for langt til vest på toppen av stigningen innerst i dalen. Fulgte stien istede for militærveien som går nesten helt fram til Gullhorgabu. Første besøk på denne hytta som ligger fint til i et dramatisk terreng med mye fjell og stein. Hadde flere alternativ for retur:
  1. Samme veg tilbake
  2. Følge sti gjennom Vestra Trongasmoget til Svartavannet og gå vegen tilbake til Kvitingen p-plass (kjedelig).
  3. Basert på tips fra andre på hytta endte jeg opp med å gå tilbake via Nesta Dukavatne og Dukabotn. Bra sti men bratt ned i Dukabotn.

Så til "formålet" med turen: Fant jeg noen smart veg mot vest? Ikke helt. Tror det er kronglete å gå nord for Klungerdalsnipa for å komme opp på

Inn Klungerdalen
Klungerdalsnipa, litt bratt mot vest her
Bra sti (militærveg)
Dukabotn, flott
Dukafossen
Dukabotn
Uoffisiell P-Plass lengst oppe (overskuddsmasser fra kraftutbygging)