Upsete Reinsgrovene Fossdalsskavelen Ljosanbotn (02.04.2021)

Start point Upsete stasjon
Endpoint Ljosanbotn (721m)
Ascents Fossdalsskavlen (1,551m) 02.04.2021 12:24
Reinsgreftene (1,460m) 02.04.2021 12:24
Visits of other PBEs Ljosandbotn haldeplass (706m) 02.04.2021 12:24
Upsete stasjon (851m) 02.04.2021 12:24

on

Flott dag etter 50 timer sammenhengende regn mandag og tirsdag i Ljosanbotn. Nattefrost i natt og litt nysnø på toppen. Vi diskuterer om vi skal gå rake veien rett opp til FDS men bestemmer oss for å gå litt lenger nord før vi dreier inn i Uksabotn. Liten bratt skrent opp, men helt greit. Vi har ikke vært på Reinsgreftene før og tar en tur opp. Toppen har nå har fått nytt navn Reinsgreftene, litt forvirrrende.. Fin utskt fra litt annen vinkel enn tidligere.

Finner en lun plass nede ved vannet før vi finner en slakest mulig trase de 250m høydemeterene opp mot toppen på FDS. Nå er vi inne på stripa med mange på tur fra Ljosanbotn. Vi tar letteste vei hjem vi Hestabotn.

Se også: Skiturer Mjølfjell

Utsikt mot sør i Fossdalen. Det kommer en gjeng bak oss.
Skavelen på Fossdalskavelen mot Fossdalen (som normal rute går i bue rundt oppe på ryggen)