Rundtur til Skipanuten fra MUH (02.08.2019)

Start point MUH (676m)
Endpoint MUH (679m)
Ascents Skipanuten (1,499m) 02.08.2019

Bare Jambo og Svein på tur i dag. Varmt og knall vær. Har lyst til å gå litt langt. Først tenker jeg på Vassfjøra, men der har jeg vært før både sommer og vinter. Planen blir Skipanuten som vi altid går forbi på veg til Vassfjøra eller Øykjafonn.

Parkerer bilen på MUH og går inn Slondalen langs stien som Mjølfjell Vel har merka. Tar en lten avstikker bort til brua på stien mot Tryglabotn/Fallet. Den henger fremdeles i løse løfta på ene sida. Går opp brattbakken og tar av mot Kvannjolvannn. Det er lite vann og det går greit å hoppe/vade ved den store steinen. Lurte på å ta en avstikker ned stien? til Miningane. Det er for varmt og jeg merker at turen kommer til å bli lang nok. Det får vente til en annen gang. Noen sier at det går ann å gå på nordsiden av Kvannjolvann. Jeg ser ikke noe tydlig tråkk og går rundt på sørsiden av vannet via hylla opp på sørsiden av Reinskardnuten. Får samtidig fin utsikt mot Ulvik, litt fjord og Ljoneskrulen. Det er lite snø i skaret mellom Reinskardnuten og Svana. Tar ikke omvegen tilbake mot toppen men går rett nord mot dagens mål. Blir litt bratt og kunne kanskje dreid mere mot vest inn på ryggen av Reinskardnuten. Grei kryssing av elva. Litt kronglet langs vannen, letter å gå her om vinteren. Turen opp til toppen blir litt bratt, går litt i en bekk med store blokker og Jambo må løftes.

En topp er en topp. Skipanuten har fin utsikt til Hardangerjøkulen i øst og alle fjell i nærheten, fjord/havgløtt, mange badevann på toppen og en mini varde. Vil nok anbefale å ta denne på ski.

Jeg er litt lei tung "off piste" gåing og velger samme rute hjem som vi går på ski for at det ikke skal bli for bratt. Går opp i skaret mellom Fløyelsbråten og Øykjafonn og går ned innerste enden av Fagerdalsvannet. Ser at jeg kunne prøvd en litt kortere veg ned og ut mellom Fagerdalsvann og Småfagerdalsvann.

Andre fotturer på Mjølfjell: Fotturer Mjølfjell

Slondalen
Dalen opp mot Tryglabotn og Fallet
I løse lufta
Tar av her og gå opp der stolpen "peker"
Ser du denne lille brua så er du på rett spor
Utsikt mot Kvannjolvann, Reinskardnuten og Vassfjøra. Ruta går på sørsiden av vannet.
Vadested ved lite vannføring. 100 m nedenfor utløpsosen.
Utsikt tilbake mot Kvannjolsvatn
Utsikt mot Ljoneskulen og Hardangerfjorden i det fjerne
Miningane fra oven. Har ikke gått her enda
Dagens mål Skipanuten fra sør
På toppen. Minivarde, Jambo og Hardangerjøkulen bak.
Skipanuten har og utsikt til fjord