Upsete, Kaldavasshytta, Øykjafonn og Vossaskavlen (nesten) (06.04.2019)

Start point Upsete (850m)
Endpoint Upsete (850m)
Ascents Øykjafonn (1,604m) 06.04.2019
Visits of other PBEs Kaldavasshytta (1,269m) 06.04.2019
Mot Kaldavass,, Vossaskavlen bak
Mot Kaldavass 2
Øykjafonn
Mot Upsete, Fossdalskavelen i horisonten

7 fra HVL friluftsgruppa tok toget 8:39 fra Bergen mot Upsete. Framme ca kl 11 og la i veg de 6 km mot Kaldavasshytta. Sol men litt disig. Vi var framme etter ca 2,5 time. Det var litt trekk så vi spiste lunch inne. Et rom var opptatt av noen som var gått viderer til Vassfjøra. Jentene fikk det andre køyeseng rommet nede og gutta tok hemsen.

Kl 15 var 5 av oss klart for topptur mot Øykjafonn. 2 var førnøyd med turen inn og fant seg ei lun fonn i sola. Turen gikk 2,5 km videre sørover Kaldavatna før vi brakk mot nordvest mot toppen. Slush føre nede og tørt og hardt i høyden. Flott utsikt i alle retninger, men igjen litt surt så det ble bare et toppbilde og litt snop før nedrenn. Hjemme i 18 tida og da var middagslaging alledrede igang, luksus. Etterhvert også kaffe, mere snop og litt godt i glasset. Ungdommene fra Vassfjøra dukket etterhvert fornøyde opp. Seinere på kvelden kom og et par til som fikk lov å komme inn i hovedhytta, men ble anbfalt å ta redningsbua hvis de ville ha det hyggelig (!). Tidlig kveld uten tango kurs (bare prat). Avtale om nytt topp støt mot Vossaskavlen med start kl 10 og seinest reur kl 13 for å nå toget kl 15:45.

Som sagt så gjort, kl 10 la 6 i veg mot breen. Det gikk greit å gå opp på nordsiden av brefallet mot punkt 1521m. Det kom tåkeskyer og det ble ikke noen videre tur mot sør og Ruvlenuten. Den ligger i samme høyde og er lett å ta når en først er oppe. En annen mulighet hadde vært Baksafjellet mot nord. Next time ! Vi rant i stedet ned og spiste lunch i solveggen før retur kl 13. God margin til toget og kos i solveggen på stasjonen.