Ljosanbotn Gridafletane Stalheim/Fyre (31.03.2018)

Start point Ljosanbotn (787m)
Endpoint Stalheim/Fyre (308m)
Visits of other PBEs Fyre P-plass (325m) 31.03.2018
Ljosandbotn haldeplass (706m) 31.03.2018

Bilen er parkert på Fyre etter tur andre veien for 3 dager siden og må hentes før vi skal hjem til Bergen. Se Fyre/Stalheim Såteggi Ljosanbotn. Vær og føre er fremdeles flott og det er bare å sette igang. Påskeskirennet blir ofret, det er ingen små barn i hytta og vi har vært ivrige deltagere i mange år.

Joar blir med for å fylle opp bilen og avgang kl 10:00 blir avtalt. Dette sklir til kl 10:30. Det er kald godt blåswixføre så vi kvitter oss med fellene så fort vi er oppe på Borgarbuvann. De blir ikke brukt resten av turen.

Første rast ved Telegrafhytta. Litt småspising innover og ny rast på "odden" på sørsiden av Grindafletanene. Litt for seint for noen som gikk litt tom i den siste kneika. 3.5 km igjen ut til Stangahøgdi hvor nedrennet begynner. Det har blåst siden vi gikk opp for 3 dager siden og det kommer ikke jubel rop fra Joar før vi kommer ned i skogen. Ploger og skrenser helt ned til bilen, hvor vi er 18:30. Ser ut som om dette er en 8 timers tur !

Se også: Skiturer Mjølfjell

Full fart på "panser" føre ned til Elvamotet
Bra de venter !
Mot vest etter siste rast, Stangahøgdi skimtes 3.5 km bort.