Skitur fra Gullbotn til Totland langs varderekka (17.03.2018)

Start point Gullbotn (250m)
Endpoint Totland (200m)
Ascents Austefjellet (808m) 17.03.2018
Gullfjelltoppen (987m) 17.03.2018
Livarden (683m) 17.03.2018
Slettegga (742m) 17.03.2018
Visits of other PBEs Redningshytten, Gullfjellet (600m) 17.03.2018

Enda en fin dag for skitur i Bergen. Dagene er lange og det er på tide å tøye strikken litt. "Rett Hjem" er en kortere variant av "Rett Vest". Starter på Gullbotn og går hjem til Nesttun.

Alternativ 1: Tidlig bybane til byen og buss til Gullbotn.
Alternativ 2: Finne sjåfør som er fornøyd med å gå fra Gullbotn til toppen og returnere.
Alternativ 3: Gå to gjenger og bytte bilnøkler underveis.
Alternativ 4: Kjør til Gullbotn, gå hjem, sov, gå og hent bilen neste dag.

Bård ble med på altternativ 2 som sjåfør og vi starta i 10:30 tida fra parkering ved lysløypa på Gullbotn. GPS viser ca 19 km i luftlinje til Slåtthaug på Nesttun. Litt lenge siden vi har vært her, så det ble rot oppover. Hardt, isete og avblåst oppe i brattbakken. Det ser ut som "glasur skikt" fra mildværet før jul har blitt blåst fram. Denne bakken er bratt og er litt krevende. Vi som skal gå videre var glad vi ikke skal ned igjen ! Ved ca 800 m, løsner den ene rando ski til Bård og den renner avgårde mot Samnanger. Skistopperene virker ikke i gåstilling. Vi tar en pause og går nedover for å lete. Flaks, rett etter at vi mista den av syne har den stoppa. Vi fortsetter mot toppen. Bård renner hjem og vi fortsetter mot vest.

Resten av turen gikk greit. Må bruke krefter både opp og ned pga det harde føret. Mye folk å se på alle topper (Kofta, Hausdalshorga, Søre Gullfjelltoppen). Rene fugleberg på Austfjellet med folk som kommer rett opp fra parkering på Osevann. Noen kommer også opp fra Dyrdalsvannet. Bål og folkeliv ved Rambjørvannet der hvor Humlestølvegen snur i ei fin sløyfe. På Livarden kommer det gode føret tilbake og vi går opp og over i stedet for å følge den preppa løypa. Følger vardene ned Ulvurdskaret til Totland. Planen var å gå helt hjem, med det er hardt og isete så vi blir henta av Bård som har overlevd nedkjøringen fra Gullfjellet til Gullbotn.

Samme tur sommer: Nesttun til Gullbotn langs varderekka

På sporet
Opp opp
Gullfjells toppen
Sørfjorden
Hardt og ruskete etter flere flakskred i Korketrekker'n