Slettefjell - skidag på skolen (15.03.1977)

Ascents Slettefjell (1,180m) 15.03.1977

Skoleskidag for Hjartdal barne- og ungdomsskole

Før om åra hadde vi dradd til Tuddal eller Hjartdal på skidag, i år ville de prøve noe annet med å ta skidagen fra skolen.
Det ble satt opp alternativ turer for dagen og den lengste gikk fra skolen til Slettefjell. Jeg fikk den gangen i 7. klasse (1. år på ungdomskolen) og trente aktiv langrenn. Jeg fikk lov til å bli med på turen selv om jeg da ble yngst og eneste jenta. Ikke skuggeredd, neida.

Turen var lang og tror det ble 2,5-3 mil den dagen og 1000 høydemeter. Det gikk bra i starten innover i skogen med mye sløsjføre. Etterhvert var det en del som ikke ville lengre og laget seg en bålplass, men vi var fortsatt 5-6 som ville prøve å nå toppen. Birger Espevik var gymlæreren vår og ledet ann. Jeg ble etterhvert hengende etter, men gav meg ikke. Hadde heller ikke turski, litt for smale ski til en slik tur. Etterhvert ble det tørr snø og ising, men da satt skia skikkelig i bakken, så det gjorde ikke noe.

Da vi nådde nesten toppen hadde de andre ventet veldig lenge og var veldig utålmodige på å komme seg videre opp. Vi gikk opp på toppen, men er usikker på om vi var på den høyeste, men etter å ha studert kartet er jeg nokså sikker på at vi var på høyeste. Husker det var en bratt skrent under toppen.

Nedtur ble ikke bedre på smal ski, husker jeg seilte utfor et sted, men heldigvis ikke så bratt her, men bratt nok. Ingen støtte å få av de andre så jeg ble stort sett gående alene bakerst, men husker ikke det som noe problem. Vi kom oss ned til de andre som var ved bålplassen og så videre ned til skolen i sørpe. Husker jeg var veldig fornøyd med meg selv at jeg var yngst og eneste jente på toppen, har levd lenge på den.

Ikke mange skoler som arrangere slike turer i dag, da er nok slalombakken mer polulær. Datoen er ca dato.