Eisåsen (23.04.2022)

Ascents Eisåsen (181m) 23.04.2022 16:27
Flott utsikt fra toppen, her inn mot Henseid

Eisåsen

Dagens 3. tur og dagens perle.
Vi kjørte mot Porsgrunn og parkerte med Henseid skole. Dvs jeg gikk av der den gamle vegen på vestsiden av åsen startet ved Landhandelen, og Øyvind parkerte og kom etter meg på vegen.

Fint å gå denne gamle vegen med åsen på den ene siden og vannet på den andre. Hvitveis og blåveis viste seg fra sin beste side i dag. Vi fugte vegen til der kraftlinja går inn i skogen, da fulgte vi traktorveg/sti oppover. Etter hvert svinge den og gikk bratt opp. Det var lagt ut noen merker på tur opp så var ikke vanskelig å finne. Siste del mot toppen var det lagt ut lange tau til å holde seg i. To oppganger den siste bakken hadde tau. I dag som det var tørt og fint vær så det hadde ikke nødvendig, men sikkert greit når det er vått. Vi vurderte å gå åsen tilbake, men pga litt liten tid så valgte vi å gå samme veg tilbake.

På toppen var det krakk og bålplass og flott utsikt sydover Toke og nordover mot Henseid. En perle av de sjeldne dette til å være Drangedal som har så mye skog.

Fin gammelveg med stabbesteiner og blomster i dag
Vilt og vakkert langs vegen
Bratt opp og litt merking her og der
Tau til hjelp siste delen
Utsikt sydover Toke
På tur ned igjen, vi nærmer oss bratta