Stulsfjellet (23.04.2022)

Ascents Stulsfjellet (481m) 23.04.2022 14:09
Visits of other PBEs Stulsfjellet parkeringsplass (253m) 23.04.2022 11:40
Første topp nådd med utsikt til fjella bak

Stulsfjellet

Stulsfjellet er en av toppene i Nome som ikke har sti til toppen. Vi sjekket hva andre har valgt for rute, og vi kom fram til at vi ville prøve en som var litt kortere.

Starten for turen er langs vegen mot Drangedal fra Kjeldal i Flåbygd. Her går det en veg inn til et par hytter og fin traktorveg videre. Vi valgte å ta første sti til venstre etter hyttene og gå opp en dal/skar. Det bar preg av lite brukt, men det hadde vært planert litt for traktor en gang for lenge siden. Steinete, og vi gikk i bekken eller krysset den mange ganger og det var litt gjengrodd, men det var fullt fremkommelig og med litt tid så gikk det velig fint å gå her. Oppe i skaret tar vi av mot høyre på en gammel traktorveg og kommer opp i åpne furuskogen. Her var det bare å finne beste veg opp mellom skrenter, skår og bratte lier. Det var en par avsatser så var vi på toppen. Fint her oppe, åpent og vi kunne skimte litt utsikt til fjell. Vi gikk bort om begge toppene som er omtrent like høye, men mener den med bolten er høyeste.

På tilbaketuren valgte vi å gå den vegen de fleste har gått opp. Greit å få prøve begge vegene. I starten var det fin å gå i skogen, men så bikket det fort utfor. Vi fant oss ei skår vi kunne komme oss ned på og da gav resten av vegen seg selv. Vi kom ned på en gammel traktorveg som vi fulgte litt før vi tok en snarveg videre nedover. Så gikk det videre ned på god traktorveg. litt opp og ned og med en fjellvegg på høyre side. Til slutt kom vi tilbake der vi startet og gikk så ned til bilen.

Hvilke veg som er best? Ja si det, synes rundtur var best. Det er jo litt langt å gå rundt fjellet før en går opp i bratte lia som kan være litt kronglete, mens andre vegen så var det litt tilgrodd og bekk (ikke noe problem) og også litt bratt det siste stykket.

Fin traktorveg å gå på innover
Stikrysset vi tok av til venstre
Noen har glemt igjen kjeledressen sin i skogen
Steinete og i bekken, men helt fremkommelig
I dalsøkket eller på kammen. Like langt og like fint begge deler
Toppområdet, toppen til høyre
Toppen med utsikt over Gongevatn
Toppen med bolt
Litt vindfall på tur ned på baksiden. Bratt li med mange skrenter
Traktorvegen vi fulgte tilbake til bilen som går rundt fjellet