Nattegjuv i Gransherad (18.04.2022)

Ascents Nattegjuv (323m) 18.04.2022 14:04
Visits of other PBEs Nattegjuv utsiktspunkt (310m) 18.04.2022 12:26
Flott utsikt over Gransherad, Bøengrenda og Tinnåa

Nattegjuv i Gransherad

Dagens tur ble valgt i et området som sannsynlig ikke var snø, og det stemte. Jeg hadde også lyst til å kjøre en tur gjennom Bøengrenda for å se den gården som min 3-tipp oldefar kjøpte i 1803 og de plassene som mine forfedre bodde på her på 1800-tallet.

Vi fulgte Gransherad IL sin turbeskrivelse https://www.gransheradil.no/p/40364/nattejuv
og parkerte ved rasteplassen ved Gransherad kyrkje.

Første delen fulgte vi vegen innover forbi en del hus og hytter, fint å følge elva oppover. Etter siste bolighus var det merket med Turveg og stengt for biler, så det hadde kanskje vært mulig å kjøre inn litt lengre, men vi fulgte oppfordringen fra GIL og parkere på rasteplassen.

Det var godt merket med skilt i alle kryss så umulig å gå feil. Vi gikk over Årud planovergang og fulgte snarvegen til toppen. Bratt opp, men da tok vi høydemetrene raskt. Vi kom opp til neste stikryss og det var ikke fullt så bratt videre og det flatet litt ut siste stykket. Vi kom opp til en flott utsiktspunkt med utsikt over Gransherad, Tinnåa, Bøengrenda og innover Lifjell med Slettefjell og Heksfjell, en perle dette.

Det ble en liten pause før vi tuslet opp til toppunktet i glissen furuskog. Der var det utsikt til Tinnsjøen nordover.

På tilbaketuren valgte vi å ikke gå snarvegen, men gikk rundt. Fin nedgang som fulgte naturlige skar. Litt snø i skogen siste delen, men stien var tråkket og det var helt grei å gå på.

Mye fin fuglesang i dag. Gransanger, rødstrupe, svartmeis, spettmeis, svartspett, fuglekonge, grønnfink og en musvåk som svevde over oss da vi kom ned til planovergangen igjen. I elva så vi to fossekaller og ei kanadagås og selvsagt noen linerler.

Tinnå sett fra brua ved kirken
Skilte med stengt veg
Toppen i sikte
Første del av snarvegen, bildet bedrar pga jeg tar bilde oppover
En del av stien vi kom opp