Vardefjell i Sauherad (05.04.2022)

Ascents Vardefjell (587m) 05.04.2022 12:32
Visits of other PBEs Bråkånsrud p-lomme (260m) 05.04.2022 10:12
Flott utsikt mot nord med Lifjell og Gaustatoppen

Vardefjell i Sauherad

Det er ikke så lett å finne topper å gå til nå som jeg vet at snøforholdene er ok. I Senorge var Vardefjell merket som barmarksområdet, men det var jo ikke slik, fikk vi erfare.

Vi kjørte til Akkerhaugen og videre mot Nordagutu. Etter sandtaket tok vi inn til høyre merket Ryntveit og kjørte mot Bråkånsrud. Rett før vi kommer opp så er det en god parkeringslomme der traktorvegen starter.

Jeg hadde sett meg ut hvor vi skulle gå og vi fulgte traktorvegene oppover. Vi gikk først litt ned over en bekk med bru og så oppover. Vi passerte en del traktorvegkryss før vi endte ved foten av fjellet. Traktorvegen oppover har blitt kjørt på i vinter så den var fast og fin å gå på nå som det er kuldegrader om natta.

Ved ei jaktbu valgte vi å gå til høyre pga der det var kjørt. Vi fulgte den til vi var nesten på høyeste punkt, da tok vi inn på en traktorveg som ikke var kjørt på. Her bar snøen så vidt og vi følte det sviktet mer og mer, så vi tok mål av å komme oss opp i lia, der det var stort sett snøfritt.

Det var litt bratt oppover, men fin furuskog å gå i, vi kom opp til ei flate/dalsøkk, som vi passerte, og så videre oppover til passering av ei kløft og skrent, så over ei myr, før vi tok fatt på siste bratte lia. Da vi kom opp på en fortopp så var det flott utsikt mot Lifjell og Gaustatoppen. Vi fortsatte i høyden bort og litt oppover til hovedtoppen. Her var det flott utsikt sørover mot Norsjø. Et trigpunkt hadde falt, men ingen varde her. Det var fint å sitte her i sola og kjenne at den varmet. Vi var ikke sikker på om vi ville klare denne toppen i dag pga av snøforholda, men det gikk og jammen var det en fortsatt en del snø igjen i området.

Vi tuslet samme veg tilbake, greit med det vi kjenner til under slike forhold. Hvis det hadde vært sommer hadde vi nok tatt oss en rusletur nordover i høyden, for det var et flott terreng her oppe.

Øyvind og lånehunden Bonnie var med på turen i dag.

Snølagt traktorveg det meste av vegen til foten av fjellet
Ei jaktbu i stikrysset ved foten av fjellet
Her tar vi av fra hovedtraktorvegen. Snøen var ikke så hard på sidesporet, så vi trakk fort opp i lia som var delvis snøfri
Ei kløft og skrent vi måtte forsere
Litt bratt opp lia, alle må vente på gamlemor
Snøbyger fra vest som truer, men de kom ikke til oss
Vi har kommet opp i høyden og ser bort mot toppområdet
En liten pause på toppen, fin sitteplass og en fotogen hund
Ikke vanskelig å ta bilde av Bonnie, Han stiller seg opp og ser inn i kamera.
Norsjø i sikte
Toppunktet - trigpunktet
Da er vi på tur ned igjen fra toppområdet
Bekken vi måtte over i starten av turen og her på tilbaketuren. På tur inn var det is på vannet, nå isfritt. Greit med bru.